حراج یادگاری‌های اولین سفر انسان به ماه + عکس

حراجی ساتبیز قرار است مصنوعاتی از مجموعه شخصی باز آلدرین، فضانورد آپولو ۱۱ که یکی از اولین انسان‌هایی بود که پا بر ماه گذاشت را به حراج بگذارد. در میان مواردی که به حراج گذاشته‌ شده است، برخی از مهم‌ترین اجزای این ماموریت به چشم می‌خورد.  

حراج این موارد که شامل یک ژاکت متعلق به باز آلدرین (Buzz Aldrin)، یک قلم نمدی و نوک شکسته یکی از قطعات فضاپیما است، از ساعت ۱۲ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی ۲۰:۳۰ ایران در گالری ساتبیز نیویورک در روز سه‌شنبه ۲۶ ژوئیه (چهارم مرداد) آغاز می‌شود.

باز آلدرین که یکی از اعضای سومین گروه فضانوردان ناسا بود، در سال ۱۹۶۳ انتخاب شد. او سه پیاده‌روی فضایی در ماموریت جمنای ۱۲ (Gemini ۱۲) انجام داد. این آخرین ماموریتی بود که در آن از فضاپیمایی دو نفره، سه سال قبل از فرود روی ماه در سال ۱۹۶۹ استفاده شد. آلدرین امروز در سن ۹۲ سالگی، آخرین عضو بازمانده خدمه آپولو ۱۱ است. نیل آرمسترانگ (Neil Armstrong) در سال ۲۰۱۲ درگذشت و مایکل کالینز (Michael Collins) که خلبان ماژول فرماندهی بود نیز در سال ۲۰۲۱ از دنیا رفت.

کاساندرا هاتون (Cassandra Hatton)، رئیس بخش جهانی ساتبیز (Sotheby&#۳۹;s) در یک پیش‌نمایش ویدیویی می‌گوید: این اشیاء نه تنها شاهد بزرگترین دستاورد بشر بوده‌اند، بلکه بسیاری از آنها این دستاورد را ممکن کرده‌اند. اینها آثار تاریخی مهمی از بزرگترین لحظه تاریخ بشر هستند و آنچه را که بشر می‌تواند انجام دهد به ما یادآوری می‌کنند.

حراج یادگاری‌هایی ارزشمند از اولین سفر انسان به ماه

یکی از موارد برجسته این فروش، یک قلم نوک نمدی و نوک شکسته‌ی یک کلید قطع کننده مدار است که برای ترک سطح ماه توسط آلدرین و آرمسترانگ بسیار حیاتی بودند.

آلدرین در تشریح حادثه‌ای که این دو مورد در آن‌ها دخیل بوده‌اند به سردبیر مجله آپولو لونار سرفیس (Apollo Lunar Surface) در مصاحبه‌ای در سال ۱۹۹۱ گفته است: هیچ محافظی روی هیچ یک از کلیدهای مدارشکن وجود نداشت. یکی به داخل فرو رفت و دیگری قطع شد. سوئیچ شکسته برای فعال‌سازی موتور فرودگر مورد نیاز بود. در حالی که کنترل‌کننده‌های پرواز در بخش کنترل ماموریت یک راه حل نرم افزاری ابداع کردند، آلدرین ایده خودش را مطرح کرد. رئیس بخش جهانی ساتبیز می‌گوید: باز آلدرین به طرز هوشمندانه‌ای یک خودکار نمدی را از جیب آستین خود بیرون آورد. به طرز شگفت‌انگیزی، نوک آن خودکار کاملاً در سوراخی که سوئیچ شکسته بود جا می‌شد. او آن را در آنجا قرار داد و به طور معجزه آسایی، موتور توانست مشتعل شود و آنها توانستند به سوی مایک کالینز حرکت کنند و در نهایت به خانه بازگردند.

انتظار می‌رود ماژیک جوهری برند Duro و نوک پلاستیکی مدارشکن به قیمت یک تا دو میلیون دلار به فروش برسند.

حراج یادگاری‌هایی ارزشمند از اولین سفر انسان به ماه

ساتبیز همچنین ژاکتی را که آلدرین در ماموریت آپولو ۱۱ پوشیده بود، زمانی که لباس فضایی خود را به تن نداشت، به حراج گذاشته است. لباس‌های فضایی که آلدرین و آرمسترانگ روی سطح ماه بر تن داشتند و همچنین لباس‌هایی که آرمسترانگ و کالینز پوشیده بودند، تحت مراقبت موزه ملی هوا و فضای اسمیتسونیان است. انتظار می رود ژاکت آلدرین به قیمت یک تا دو میلیون دلار به فروش برسد.

سایر موارد برجسته در این حراجی، شامل اسناد کامل آپولو ۱۱ و چک‌لیست‌های مورد استفاده برای انجام ماموریت و پارچه‌نوشته‌ای با این مضمون "Go Army, Beat Navy" است که آلدرین در یکی از پیاده‌روی‌های فضایی خود در ماموریت جمنای ۱۲ به همراه داشت.

پیش از ماموریت جمنای ۱۲، ماموریت جمنای ۶ درست قبل از مسابقه فوتبال ارتش و نیروی دریایی در سال ۱۹۶۵ پرتاب شد. والی شیرا (Wally Schirra) و تام استافورد (Tom Stafford) در پنجره فضاپیمای جمنای ۶، تابلوی "Beat Army" (به معنای ارتش را شکست بده) را نصب کردند. هنگامی که جمنای ۱۲ پرتاب شد، باز آلدرین از ارتش که به همراه جیم لاول از نیروی دریایی در این مأمرویت حضور داشت، این پارچه‌نوشته‌ای شگفت‌انگیز را به همراه داشت.

حراج یادگاری‌هایی ارزشمند از اولین سفر انسان به ماه

ساتبیز انتظار دارد که این پارچه‌ سفید با نوشته‌های مشکی با قیمتی بین ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار به فروش برسد.

لازم به ذکر است که این اولین باری نیست که اقلامی از مجموعه آلدرین به حراج گذاشته می‌شوند. او و اعضای خانواده‌اش پیش از این نیز مواردی متعلق به اوایل دهه ۱۹۹۰ را برای حراج ارسال کرده بودند. با این حال موارد حراجی ساتبیز به دلیل ماهیت تاریخی که دارند، حائز اهمیت هستند. یک قانون در سال ۲۰۱۲ تأیید کرد که فضانوردان دوره آپولو می‌توانند یادگاری‌های خود را نگه‌ دارند یا بفروشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.