آزمایش موفقیت آمیز یک موشک مافوق صوت جدید توسط آمریکا

آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی در بیانیه‌ای اعلام کرد که موشک آزمایشی مافوق صوت که از هوا برای دستیابی به نیروی محرکه پایدار استفاده می کند با موفقیت آزمایش شده است.

تولید این موشک یک پروژه مشترک میان نیروی هوایی آمریکا و آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی است.

سرعت و قدرت مانور این موشک ها به آنها اجازه می دهد تا سیستم های دفاع هوایی نتوانند آنها را هدف قرار دهند.

وزارت دفاع آمریکا پیش از این نیز اعلام کرده بود  که دو موشک هوا پرتاب و سطح به سطح مافوق صوت ساخت شرکت لاکهید با موفقیت آزمایش شده است.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه به نقل از پنتاگون نوشت که یکی از این موشک ها در سواحل ایالت کالیفرنیا و از یک فروند بمب افکن ب-۵۲ با موفقیت شلیک شده است.

قرار است در مراحل بعدی کلاهک جنگی نیز به بوستر این موشک مافوق صوت افزوده گردد.

سلاح های مافوق صوت در لایه های فوقانی جو و با سرعتی ۵ برابر سرعت صوت (۶ هزار و ۲۰۰ کیلیومتر در ساعت) حرکت می کنند.

پیش از این شکست های پیاپی آمریکا در آزمایش های چنین موشک هایی از یک سو و موفقیت روسیه و چین در این حوزه نظامی، نگرانی هایی را در میان مقام های پنتاگون برانگیخته بود.

به نوشته رویترز، در یک آزمایش دیگر نیز یک فروند موشک زمین به زمین مافوق صوت در ایالت نیومکزیکو با موفقیت پرتاب شد. گفته می شود که این موشک می تواند با ناکام ساختن سامانه های پدافندی، اهداف حساس را به سرعت و دقت هدف قرار دهد.

یک مقام نظامی آمریکا سال گذشته اعتراف کرد که توانایی‌ موشک‌های مافوق صوت آمریکایی به اندازه موشک‌های مشابه چین و روسیه پیشرفته نیست؛ اظهاراتی که می تواند بهانه ای جدید برای براه انداختن یک مسابقه تسلیحاتی از سوی آمریکا در جهان باشد.

ژنرال دیوید تامپسون فرمانده قوای فضایی آمریکا در حالی در نشست امنیتی بین المللی هالیفاکس در کانادا این اظهارات را بیان کرده بود که آشکارا نشان از عقب افتادن واشنگتن در توسعه و ساخت جدیدترین و پیشگام‌ترین مدل این موشک ها دارد..

این ژنرال آمریکایی اذعان کرده بود  که عقب ماندن واشنگتن از دو رقیبش در این زمینه برای امنیت ملی آمریکا خطرناک است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.