درخواست ضدایرانی دو سناتور آمریکایی از دولت بایدن

دو  سناتور آمریکایی طرح جدیدی ارائه کرده اند که دولت آمریکا را  ملزم به ارائه  گزارش‌های منظم و جامع به کنگره در مورد برنامه هسته‌ای ایران و ادعاهای این کشور در خصوص تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای و همچنین معرفی راهکار برای مقابله با آن می کند.

این طرح که از سوی باب منندز سناتور دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی سنا و لیندسی گراهام سناتور جمهوری خواه ارائه شده است در صورت تصویب، به کنگره این اختیار را می دهد تا در تنظیم سیاست آمریکا در مقابل ایران نقش بیشتری داشته باشد.

این طرح دو حزبی، وزیر امور خارجه آمریکا را ملزم به تشکیل یک کارگروه متشکل از مقامات وزارت امور خارجه، دفتر مدیر اطلاعات ملی، وزارت انرژی و سیا می کند که بر رسیدگی و مقابله با برنامه هسته ای ایران متمرکز می شود.

بر اساس گزارش پایگاه صهونیستی، جوئیش اینسایدر، این کارگروه هر ۱۲۰ روز یکبار گزارشی را در مورد وضعیت برنامه هسته‌ای ایران به کنگره ارائه خواهد کرد. این گزارش شامل جزئیات دقیق غنی‌سازی اورانیوم و ذخیره مواد هسته‌ای، ساخت تسلیحات، توسعه موشکی و سایر فعالیت‌های بالقوه مرتبط و تهدیدات آنها برای شهروندان و نیروهای آمریکایی می شود.

بر پایه این طرح ضد ایرانی، در صورت پیشرفت قابل توجه در قابلیت‌های تسلیحات هسته‌ای یا توانایی موشکی ایران، این کارگروه موظف خواهد بود تا ظرف ۷۲ ساعت گزارشی فوری به کنگره ارائه کند.

بر اساس این گزارش، دولت آمریکا همچنین باید یک راهبرد سالانه ارائه کند که "یک برنامه جامع برای تعامل با شرکا و متحدان آمریکا" در رابطه با فعالیت های هسته ای و موشکی ایران و "رویکرد کل دولت آمریکا برای استفاده از ابزارهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی" برای رسیدگی به این موضوع برنامه هسته ای ایران ارائه می کند.

بر اساس این طرح، بخش‌هایی از گزارش که حاوی مطالب طبقه‌بندی نشده است در تارنمای وزارت امور خارجه آمریکا در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

بر اساس این طرح،  نظر کنگره این است که تمام اقدامات ممکن باید توسط ایالات متحده انجام شود تا اطمینان حاصل شود که جمهوری اسلامی ایران توانایی تسلیحات هسته‌ای را توسعه نمی‌دهد.

لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه در بیانیه‌ای مدعی شد: بهترین راه برای رهبران آمریکا برای قضاوت درست در مورد ایران، داشتن جدیدترین و معتبرترین اطلاعات موجود است.  

این سناتور آمریکایی افزود: قانون ما همچنین دولت را ملزم به همکاری با متحدان منطقه‌ای مانند اسرائیل می‌کند. مهم نیست در مذاکرات هسته‌ای ایران چه اتفاقی می‌افتد، ما باید برنامه هسته‌ای آن را مانند یک شاهین رصد کنیم.

باب منندز رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا نیز با طرح اتهامات ضد ایرانی خود بر نیاز کنگره آمریکا به اطلاعات جامع درباره برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد. وی با تکرار اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد: با حمایت بی‌امان ایران از تروریسم، برنامه‌های موشکی برتر آن و سرپیچی در مواجهه با انتقادات بین‌المللی، هیچ دلیلی وجود ندارد که کنگره آمریکا به‌روزترین اطلاعات درباره فعالیت‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک ایران یا اقدامات دیپلماتیک دولت در تلاش برای مقابله با تهدیدات ناشی از آنها را دریافت نکند.

مذاکرات قطر، هفتم و هشتم تیر ماه بعد از سه ماه و نیم وقفه در پی مذاکرات وین، میان ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با تسهیلگری اتحادیه اروپا برگزار شد.

مقام‌های آمریکایی در ادامه بازی مقصرنمایی خود اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان بدهند درحالیکه تهران خواسته های خود را براساس توافق سال ۹۴ و تجربه نقض عهد طرف‌ غربی تنظیم کرده است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز در مقاله ای در واشنگتن  پست پیش از سفرش به منطقه، با از انتقاد از سلفش دونالد ترامپ، بصراحت در این باره نوشته است: "در رابطه با ایران، ما با متحدان و شرکای خود در اروپا و سراسر جهان متحد شدیم تا انزوای خود را از بین ببریم. اکنون این ایران است که منزوی شده است تا زمانی که به توافق هسته‌ای بازگردد. "

وی به اقدام ضد ایرانی صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه ژوئن سال جاری میلادی (۲۰۲۲) اشاره و اذعان کرد: دولت من به افزایش فشار دیپلماتیک و اقتصادی ادامه خواهد داد تا زمانی که ایران آماده بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) باشد؛ همانطور که من همچنان آماده انجام این کار هستم.

ایران در واکنش به مقاله رئیس جمهوری آمریکا در روزنامه واشنگتن پست می گوید: تأکید آقای جو بایدن بر پیگیری سیاست فشار اقتصادی و دیپلماتیک علیه ایران، متناقض با اظهار تمایل مستمر آمریکا برای احیای توافق سال ۲۰۱۵ و در مسیر سیاست شکست خورده فشار حداکثری دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران است.

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به تازگی در تماس تلفنی با جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص آخرین وضعیت گفتگوها برای رفع تحریم ها و همچنین برخی موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی مورد اهتمام مشترک گفتگو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگوی تلفنی، اظهار داشت: هیچ تردیدی در اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد.

امیرعبداللهیان با ابراز قدردانی از تلاش های بی وقفه جوسپ بورل و آنریکه مورا و با اشاره به گفتگوهای اخیر خود با وزرای خارجه ایتالیا و فرانسه تأکید کرد: کاخ سفید باید زیاده خواهی‌ها و تردیدها را کنار گذاشته و با واقع بینی در مسیر دستیابی به راه حل و حصول توافق گام بردارد و از تکرار رویکرد ناکارآمد گذشته و رفتار غیر سازنده و توسل به اهرم‌ فشار و تحریم دست بردارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.