درخواست مقتدی صدر از هادی العامری

به گزارش شفق نیوز، منابع خبری گزارش دادند که رهبر جنبش صدر به دنبال فاش شدن فایل‌های صوتی منتسب به نخست وزیر سابق و رهبر ائتلاف قانون، از رهبر ائتلاف "فتح" خواسته که خود را نامزد نخست وزیری عراق اعلام کند و جنبش صدر از وی حمایت خواهد کرد.

منابع نزدیک به جنبش صدر عراق اعلام کردند که مقتدی صدر، رهبر جنبش صدر با هادی العامری، رهبر ائتلاف فتح درباره اعلام نامزدی خود برای تصدی پست نخست وزیر عراق رایزنی و گفتگو کرده است.

براساس اعلام این منابع مقتدی صدر از العامری خواسته که نامزد نخست وزیری شود و به وی تضمین داده که حمایت جنبش صدر را در این زمینه خواهد داشت.

این منابع افزودند، چارچوب هماهنگی شیعیان سخت در تلاش است که بتواند بر اختلاف میان اعضای خود برای انتخاب نامزدی جهت تصدی پست نخست وزیری عراق فائق آید با اینحال یکی از گزینه‌هایی که این چهارچوب پیش روی خود دارد ابقای مصطفی الکاظمی، نخست وزیر فعلی در سمت خود است.

این تحول در بحبوحه اختلافاتی رخ می‌دهد که با پخش صداهای ضبط شده منتسب به نوری المالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون که در آن او به شدت به مقتدی صدر، حشد الشعبی، رهبران و سیاستمداران جریان‌های سیاسی  حمله کرده بود، شدت گرفت.

منابع رسانه‌ای عراقی دوشنبه گذشته فایل‌هایی منسوب به نخست وزیر پیشین عراق و رهبر ائتلاف دولت قانون منتشر کردند که در یکی از آن‌ها وی هشدار می‌دهد که مرحله آتی در عراق مرحله جنگ خواهد بود.

اگرچه دفتر المالکی صحت این اظهارات را تکذیب کرد، اما مقتدی صدر پاسخی قاطع صادر کرد و از مالکی خواست که از فعالیت‌های سیاسی دست بکشد یا خود را به قوه قضاییه عراق تسلیم کند.

رهبر جریان صدر عراق که در این اظهارات منتسب به المالکی "تهدید به قتل" شده بود، با انتشار پیامی در توییتر نسبت به اظهارات علیه خود واکنش نشان داد.

وی نوشت: المالکی یا از دنیای سیاست کناره‌گیری و یا خودش را به دستگاه قضایی معرفی کند.

مقتدی صدر گفت: مایه تعجب است که تهدید به مرگ از سوی حزب "الدعوه" که منتسب به خاندان صدر بوده و یکی از رهبران آن المالکی است، مطرح می‌شود.

در توییت صدر آمده است: این محکوم کردن تنها به متهم کردن من به همکاری با اسرائیل یا متهم کردن من به کشتن عراقی‌ها محدود نمی‌شود، بلکه مساله مهم‌تر، حمله او به نیروهای امنیتی عراق و اتهام حشد شعبی به بزدلی و همچنین فتنه انگیزی و تحریک به درگیری شیعه - شیعه است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.