بازار مسکن رونق مصنوعی دارد ؟

اگر با نقدینگی دو میلیارد تومان به دنبال خرید آپارتمان هستید در محله های شرقی تهران می توانید به سرعت آپارتمانی مناسب پیدا کنید اما اگر محله های غربی تهران به دنبال خرید هستید باید زمان بیشتری برای یافتن ملک مورد نیاز خود بگذارید .

 با وجود آن که آمارهای رسمی نشان از افزایش قیمت مسکن در دو ماهه نخست سال و افزایش تعداد معاملات مسکن می دهد ، اما فروشندگان پول لازم مجبور هستند برای فروش سریع آپارتمان هایشان زیر قیمت میانگین منطقه پیشنهاد قیمت بدهند . تعداد فایل های سبز در لیست فایل های فروش افزایش داشته و حجم زیادی از فایل های قرمز مربوط به آپارتمان های نوساز است .

برخی فعالان بازار مسکن معتقدند بر خلاف سه ماه نخست سال تعداد مشتریان مسکن کاهش پیدا کرده است موضوعی که پیش از این برخی کارشناسان حوزه مسکن هم آن را پیش بینی کرده و رونق سه ماه نخست را رونقی مصنوعی توصیف کرده بودند .

سعید لطفی یکی از کارشناسانی بود که درخصوص بازار بهاره مسکن گفته بود : رشد معاملات در دو ماهه ابتدای سال جاری نوعی رونق مصنوعی  است ، رونق واقعی در شرایطی به دست می‌آید که گردش نقدینگی در بخش مسکن  ایجاد شود. یعنی عرضه و تقاضا به تناسب برسد. اما در شرایط فعلی به دلیل سردرگمی و پایین آمدن بازده سرمایه در بازارهای رقیب مسکن شاهد رشد معاملات مسکن بودیم. به هر حال مسکن برای مصون ماندن در برابر تورم، کالایی است که همیشه مورد توجه بوده اما رونق این بازار معمولا طولانی‌مدت نیست. ممکن است در برخی ماه‌ها با ریزنوساناتی مواجه باشیم اما ظرفیت رشد سنگین قیمت وجود ندارد.

به گفته او در ماه‌های اردیبهشت و خرداد با افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن مواجه شدیم که به تغییر قیمت‌ها انجامید. انتظارات تورمی، رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی و ثبات بازارهای رقیب منجر به هجوم سرمایه‌ها به بازار مسکن شد که در ۴۹ ماه گذشته بی‌سابقه بود. بازار در شرایطی به رونق رسید که حدود یک سال در رکود قرار داشت.

متن کامل این گزارش را با تیتر «با ۲ میلیارد تومان کجای تهران می‌توانید آپارتمان بخرید؟+لیست» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.