وزیر ارشاد: به‌ دنبال تحمیلِ نوعِ خاصی از مدِ لباس و پوشش نیستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما در مد و لباس به تمام تنوع‌های اجتماعی احترام می‌گذاریم و به‌ دنبال تحمیل نوعِ خاصی از مدِ لباس و پوشش نیستیم. ما تمام تفاوت‌ها را به رسمیت می‌شناسیم.

محمدمهدی اسماعیلی که در مراسم اختتامیه‌ جشنواره بین‌المللیِ مد و لباس فجر سخن می‌گفت: ما در مد و لباس به تمام تنوع‌های اجتماعی احترام می‌گذاریم و به‌دنبال تحمیل نوعِ خاصی از مدِ لباس و پوشش نیستیم. ما تمام تفاوت‌ها را به رسمیت می‌شناسیم.

او درباره نحوه عرضه پوشاک در کشور ابراز نگرانی کرد و بیان کرد: ما می‌دانیم که برخی از فروشگاه‌های ما از پوشاکِ مناسب خالی‌ هستند و بعضاً بانوان عفیف ما اظهار نگرانی می‌کنند که لباسِ مناسب پیدا نمی‌شود، این اشکال حتماً به سیاست‌گذاری ما بازمی‌گردد.

وزیر ارشاد ادامه داد: نگاه ما به موضوع مد و لباس و موضوعات مرتبط با آن، به‌عنوان یکی از سرفصل‌های مهم کاری در حوزه فرهنگ‌عمومی‌ است و از همین رو، کارگروه مد و لباس در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی مستقر کردیم و فلسفه‌ اسقرار این کارگروه در شورای فرهنگ عمومی به‌واسطه‌ جایگاه اجتماعی، فرهنگی و هنریِ این عرصه است.

اسماعیلی در ادامه گفت: تاریخِ فرهنگ و هنر در حوزه پوشاک، بسیار مشعشع، تابناک و غنی‌ است. ویژگی‌ِ هزاران‌ ساله‌ فرهنگی ما در تمدنِ ایران بر پایه‌ عفاف بوده و بعد از امتزاج با اسلام، به‌ عنوان هویت ایرانی - اسلامی متبلور شد. ایرانیان همواره پوشش‌هایی هنرمندانه انتخاب می‌کرده‌اند و این هنر، در وجه فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی نیز محفوظ ماند. این در حالی‌ است که بعضی از تمدّن‌ها عنوان برهنگی دارند و این از فرهنگِ ایرانی - اسلامیِ ما به دور است. پوشش همواره جزو هویتِ تاریخیِ مردم سرزمینِ ما است. در تمام آثار تاریخی ایران که در موزه‌ها و ابنیه‌های تاریخی قابل مشاهده است، قبل از ورود اسلام به ایران نیز، گوهر عفاف و پوشش می‌درخشد. پوشش جزوی از هویت تاریخیِ ماست و ما به آن مفتخریم.

وزیر ارشاد اظهار کرد: جهان اسلام در ۲۰۰ سال اخیر از سوی مغرب‌ زمین همواره با هجمه‌های فرهنگیِ هویت‌زدایی روبه‌روست. به‌ همین دلیل است که ما با هویتِ مغرب‌ زمین در نزاع‌ایم که آن‌ها به‌دنبالِ هویت‌زدایی از ما هستند. برخی در تلاش‌اند تا نشان دهند تقابلی میان عفاف و پوشش و موفقیت و فعالیت در جامعه برای زنان وجود دارد. آن‌ها در تلاش‌اند تا با دوگانه‌سازی برای زنان و دختران ایرانی نشان بدهند که اگر پوشش دارند، به‌معنیِ حضور نداشتنِ آن‌ها در مناسباتِ جامعه و دین است. اما زنان ایرانی در تمام عرصه‌ها درخشیدند، ما این مسیر را با قدرت ادامه خواهیم داد.

او بیان کرد: تلاش کارگروهِ مد و لباس با برگزاری این جشنواره این است که این ایده‌ها و کارهای خلاقانه در حد ایده باقی نمانند و به بازار بیایند. در دوره‌های قبل این کار محدود و در حد جشنواره باقی می‌ماند،‌ اما این دوره تلاش می‌شود با کمک صندوق کارآفرینی امید و تسهیلات و وام‌های ارزان‌قیمتِ چهاردرصدی، این ایده‌ها در دسترس عموم قرار بگیرد.

اسماعیلی در پایان درباره‌ توجه به هنرمندان شهرهای مختلف چنین گفت: اهمیت کارِ این جشنواره توجه به همه مناطق کشور است. بخش عمده‌ای از حاضرانِ یازدهمین جشنواره مد و لباسِ فجر از شهرستان‌های دیگر ایران بودند و این مایه‌ی مباهات است. ما نباید به این مسائل، مقوله مرکززده و تهرانیزه نگاه کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.