کاهش بی‌سابقه محبوبیت بایدن به زیر ۳۰ درصد

نظرسنجی جدید در آمریکا نشان می‌دهد که اکثر رأی‌دهندگان، به توانایی ذهنی رئیس جمهور این کشور شک دارند و فقط ۳۶ درصد از دموکرات‌ها خواهان حضور وی در انتخابات ۲۰۲۴ هستند.

همزمان با افزایش انتقادها از عملکرد «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در حوزه‌های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک، نظرسنجی‌ها از کاهش بی‌سابقه محبوبیت وی در این سمت حکایت دارد.

نظرسنجی مؤسسه «سیویکز» که شامگاه شنبه منتشر شد، نشان داد که محبوبیت بایدن برای اولین بار در دوران ریاست جمهوری او به کمتر از ۳۰ درصد کاهش یافته است.

به نوشته وبگاه «بریت‌بارت»، طبق این تحقیق فقط ۲۹ درصد از رای‌دهندگان آمریکایی، عملکرد بایدن را تایید می‌کنند، در حالی که ۵۸ درصد مخالف اقدامات و نحوه اداره دولت توسط او هستند.

این افکارسنجی نشان داد که محبوبیت بایدن در میان هم‌حزبی‌های خود یعنی دموکرات‌ها نیز کاهش داشته و ۶۳ درصد از اعضای این حزب عملکرد او را تایید می‌کنند که نسبت به ماه ژوئن ۲۵ درصد درصد کاهش داشته است.

طبق این گزارش، فقط ۳۶ درصد از دموکرات‌ها خواهان حضور بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ هستند.

مؤسسه «گالوپ» نیز توضیح داد که بجز بایدن، فقط پنج رئیس جمهور پیشین آمریکا محبوبیت زیر ۳۰ درصد داشته‌اند که شامل هری ترومن (۲۲ درصد)، ریچارد نیکسون (۲۴ درصد)، جیمی کارتر (۲۸ درصد)، جورج بوش پدر (۲۹ درصد)، جورج بوش پسر (۲۵ درصد).

بریت‌بارت در تحلیل این نظرسنجی نوشت: «محبوبیت بایدن به دلیل عوامل مختلف به طور پیوسته در حال کاهش است. محبوبیت او در ماه آگوست و از زمانی که عقب‌نشینی مرگبار از افغانستان را هدایت کرد که صدها یا هزاران شهروند آمریکایی را در پشت خطوط دشمن گرفتار کرد، به سرازیری افتاد».

بر این اساس، تورم بی‌سابقه آمریکا در دولت بایدن در ۴۰ سال گذشته و قیمت بالای بنزین نیز عاملی در کاهش محبوبیت رئیس جمهور دموکرات این کشور است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مسئله اقتصاد برای ۴۳ هفته متوالی مهمترین موضوع برای رای‌دهندگان آمریکایی است.

این پایگاه خبری همچنین نوشت: «در ماه‌های اخیر، بایدن به دلیل وضعیت روان‌شناختی خود نیز مورد انتقاد قرار گرفته است. اکثر رأی‌دهندگان معتقدند بایدن برای ریاست جمهوری مناسب نیست و به توانایی ذهنی او شک دارند. ۶۲ درصد می‌گویند او برای ریاست جمهوری مناسب نیست زیرا سنش بسیار بالا است. ۵۹ درصد هم نگران آمادگی روحی و جسمی او هستند».

پیش از این نیز «آنی بلک» عضو جمهوری‌خواه مجمع نوادا و کاندیدای ناحیه چهارم کنگره این ایالت، کاهش بی‌سابقه محبوبیت بایدن را به سخره گرفت و گفت که به زودی قیمت بنزین از میزان محبوبیت او بالاتر می‌رود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.