غریب آبادی: ایران قربانی نقض حقوق بشر از سوی کشورهای غربی و آمریکاست

«کاظم غریب آبادی»، معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر در «نشست تخصصی حقوق بشر با رابطین ستاد حقوق بشر در دادگستری‌های کل سراسر کشور» که امروز (چهارشنبه) بصورت وبیناری برگزار شد، گفت: تعامل مناسب و حرفه‌ای میان ستاد حقوق بشر و دادگستری‌های استان‌های کشور برقرار است.
وی با اشاره به اینکه حقوق بشر تبدیل به ابزاری در دست کشورهای غربی و آمریکا برای سوءاستفاده شده، افزود: رابطه جمهوری اسلامی ایران با حقوق بشر یک رابطه ردی و انکاری نیست؛ ایران معتقد به حقوق بشر است چرا که پدیده حقوق بشر، پدیده مقدسی است که ریشه در ادیان الهی و بویژه دین مبین اسلام دارد.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه در ادامه گفت: حقوق بشر به عنوان پدیده نوین بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت؛ کشورهای غربی بعد از کشتن ده‌ها میلیون انسان بی گناه به این نتجه رسیدند که بشر حقوقی دارد و به دنبال اسناد سازی، ابزار سازی و ایجاد کنوانسیون‌ها و معاهدات مختلف رفتند.

وی تاکید کرد: این در حالیست که دین اسلام بیش از ۱۴ قرن قبل به این موضوع تصریح داشته مباحثی نظیر حق الناس و امر به معروف و نهی از منکر، در این چارچوب مطرح می‌شود و مرتبط با حقوق بشر است.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان این که ایران قربانی نقض حقوق بشر از سوی کشورهای غربی و آمریکاست، به دو موضوع تحریم و تروریسم به عنوان مهمترین حوزه های نقض حقوق ملت ایران اشاره کرد.

وی پروژه حقوق بشر علیه ایران را یک پروژه انگلیسی خواند و گفت: علاوه بر این که گزارشگران ویژه ایران تحت حمایت انگلیس قرار دارند و عموما در این کشور ساکن هستند و از انواع حمایت های لندن برخوردار هستند، این کشور در پیگیری تمدید ماموریت گزارشگر ویژه و تصویب قطعنامه علیه جمهوری اسلامی پیش رو است.
وی با بیان این که سیاست حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران، یک سیاست چندوجهی است، گفت: رویکرد فعالانه مبتنی بر مطالبه گری، تعامل هدفمند و منطقی، تبیین دستاوردها و رفع ابهامات از وجوه این سیاست است.
معاون امور بین الملل قوه قضائیه با تاکید بر این که نگاه ایران برای حمایت و ارتقا حقوق بشر مبتنی بر نگاه دینی و رسالت قانونی خود است نه تحت فشار قطعنامه‌ها و گزارشگر ویژه، تصریح کرد: از این رو، ستاد حقوق بشر کمیته صیانت از حقوق مردم را با مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرائی و نهادهای انقلابی از سه قوه تشکیل داده است؛ چرا که در جمهوری اسلامی همه نهادها در این زمینه مسئول و نقش آفرین هستند.

وی همچنین تاکید کرد: ما مدعی نیستیم که در زمینه حقوق بشر کاملیم و هیچ کشوری نمی تواند چنین ادعایی کند، اما اذعان داریم که تمام تلاشمان برای ارتقا و حمایت از حقوق بشر است، هم در قوه قضائیه و هم در سایر دستگاه‌ها.

غریب‌آبادی در این نشست همچنین توصیه هایی را درخصوص حقوق مراجعه کنندگان به نظام قضایی و حقوق متهمین و محکومین به رابطان ستاد حقوق بشر ارائه کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.