خبرگزاری فرانسه، اعلام حالت فوق‌العاده‌ در ترکیه پس از کودتای ناکام علیه رجب طیب اردوغان ، رییس جمهور این کشور در ژوییه ۲۰۱۶ اعلام شد و به طور مکرر از آن زمان تاکنون تمدید می‌شود.

سازمان ملل گفته است که این اقدام پیامدهای فاجعه باری داشته است. در گزارش شورای حقوق  بشر سازمان ملل در  ۲۰۱۷ هشدار داده شده است که قدرت‌های فراقانونی که پس از کودتای ناکام  به دولتمردان شده باعث نقض گسترده حقوق بشر در ترکیه بوده است.

در این گزارش آمده است: ادامه‌ وضعیت فوق‌العاده‌ در ترکیه نقض حقوق بشر علیه صدها هزار تن است. در این گزارش هشدار داده شده که استفاده از وضعیت فوق‌العاده‌ برای ساکت کردن هر گونه انتقاد و یا نارضایتی علیه دولت است.

زید رعد الحسین ، کمیسیونر شورای حقوق بشر سازمان ملل این گزارش را هشدار دهنده و بسیار جدی دانسته است.

وی در گزارش خود گفته است : تعداد نقض‌های حقوق بشر بسیار زیاد شده است و در حال‌ حاضر گفته می‌شود که ۱۶۰ هزار تن طی ۱۸ ماه حالت فوق‌العاده‌ دستگیر شده‌اند.

وی با اشاره به برکناری ۱۵۲ هزار کارمند اعلام داشته که بسیاری از این برکناری‌ها با اتهامات ساختگی بوده و بسیاری از معلمان، قضات و وکلا برکنار شده و تعداد زیادی از خبرنگاران دستگیر شده و تعدادی از رسانه‌ها و وب سایت‌ها بسته شده‌اند. کاملا آشکار است که حالت فوق‌العاده‌ اعلام شده در ترکیه برای خاموش کردن تعداد زیادی از مردم است و بر بخش وسیعی از مردم تاثیر داشته است.

وزارت امور خارجه ترکیه در واکنشی خشمگینانه گفته است که رییس شورای حقوق بشر سازمان ملل این آژانس را به محلی برای همدستی با گروههای تروریستی تبدیل کرده است. ترکیه تاکید دارد که همزمان با تهدیدات تروریستی چند جانبه از جمله جنبشی به رهبری فتح الله گولن ، رهبر در تبعید در آمریکا که آنکارا وی را از عاملان کودتا می‌داند، مبارزه می‌کند.

ترکیه گفته است که این گزارش مغرضانه، بدون اطلاعات ‌دقیق و غیر قابل قبول است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.