با تصرف استان لوهانسک در شرق اوکراین توسط ارتش کرملین، پرسش این است که گام بعدی مسکو چه خواهد بود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از یورونیوز، فتوحات تازه نیروهای ارتش روسیه در شرق اوکراین این گمانه‌زنی را تقویت کرده که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مشغول ارزیابی گام‌های بعدی پس از پنج ماه تهاجم نظامی به خاک همسایه غربی است. فرانس‌پرس در گزارشی از کنترل کامل دونباس، ادامه پیشروی‌ها، مذاکره برای دستاورد ارضی و ایجاد شکاف در غرب به عنوان کارت‌های در دست ولادیمیر پوتین در ادامه ماجراجویی کشورش در اوکراین نام برده است.

پی‌یر رازوکس، مدیر دانشگاهی بنیاد مدیترانه برای مطالعات استراتژیک در خصوص گام‌های بعدی روسیه به طور خلاصه و موجزمی گوید: «همه گزینه ها باز هستند.» الکساندر گرینبرگ، تحلیلگر مؤسسه امنیت و استراتژی اورشلیم با تکرار این ایده که «هر چیزی ممکن است» می‌پرسد: آیا روس ها می ایستند و پیروزی بزرگی را اعلام می کنند یا برنامه هایی در جنوب کشور دارند؟

کارشناسان و تحلیلگران مسائل امنیتی پس از آنکه نیروهای ارتش روسیه روز یکشنبه شهر استراتژیک لیسیچانسک را تصرف کردند و عملا کنترل کامل استان استان لوهانسک را به دست گرفتند، پنج گزینه مختلف را در خصوص اقدام بعدی کرملین به شرح زیر مطرح کردند:

 
 

ادامه پیش‌روی ارتش روسیه

به نظر می رسد که نیروهای روسیه در مسیر به دست گرفتن کنترل کامل دونباس هستند، منطقه‌ای که بخش‌هایی از آن تا حدودی قبل از تهاجم ۲۴ فوریه در دست جدایی طلبان طرفدار کرملین بود.

پی‌یر گراسر، محقق دانشگاه سوربن پاریس معتقد است که نیروهای تحت امر پوتین با تصرف لیسیچانسک و شهر بسیار مهم هم‌جوار آن یعنی سورودونتسک در هفته‌های گذشته «می‌توانند امیدوار باشند که اسلاویانسک، کراماتورسک و مناطق اطراف آن را نیز به زودی تصرف کنند». او می‌گوید در اسلاویانسک بویژه شرایط کمی متفاوت است و روس‌ها امیدوارند که دست کم جمعیت باقی مانده در شهر از ورود آنها استقبال کنند.

 
 

اما نیروهای ارتش روسیه در اوایل جنگ نشان دادند که نمی توانند بیش از حد به عمق بزنند. پی‌یر رازوکس در این خصوص می‌گوید: «جاده‌ صاف‌کن‌های آنها (ماشین‌ جنگی روسیه) در نزدیکی مرزها، مراکز لجستیک و پایگاه‌های هوایی به خوبی کار می کند. اما هر چه آنها جلوتر می روند، اوضاع پیچیده‌تر می شود.»

متن کامل این گزارش را با تیتر «پیش‌بینی گام بعدی پوتین در اوکراین!» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.