خوشحالی کرملین از تغییر نظر نخست وزیر ارمنستان درباره موشکهای اسکندر

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، کرملین بر اساس گفته‌های امروز (دوشنبه) سخنگویش از بیانیه‌های ایروان مبنی بر اینکه نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان به این نتیجه رسیده که "اطلاعات غلط درباره موشکهای اسکندر داشته" رضایت خاطر دارد.

 چند روز پیش نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان ادعا کرد که موشکهای اسکندر ساخت روسیه در جریان جنگ اخیر قره باغ یا منفجر نشدند و یا به میزان ۱۰ درصدشان منفجر شدند. این باعث راه افتادن یک بحران سیاسی در این کشور شد که متعاقب آن ستاد کل ارتش بیانیه پاشینیان را مسخره کرده و خواستار استعفای او شد.

اوایل امروز دوشنبه خبرگزاری ارمن پرس با استناد به سخنگوی پاشینیان گزارش کرد که نخست وزیر ارمنستان بعد از گفتگویی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به این نتیجه رسیده که گزارش غلطی درباره این موشکها دریافت کرده است.

دیمیتری پسکوف بیان داشت: این سابقه درست شد و این به شدت مهم است.

سخنگوی کرملین هم‌چنین عنوان کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه آماده حفظ گفتگو و حل و فصل اختلافات با همکارانش در کشورهای خارجی شامل آمریکا است.

پسکوف خطاب به خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا پوتین میتواند نشستی شخصی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا داشته باشد، گفت: ولادیمیر پوتین مکررا آمادگی‌اش را برای بازیابی و توسعه روابط با همان میزان پویایی که طرف آمریکایی حاضر به انجامش باشد اعلام کرده است.  سطح‌های آمادگی ما متفاوت است اما پوتین با گفتگو با همه کشورهای سراسر جهان از جمله آمریکا مشکلی نداشته و ندارد حاضر به حل و فصل دراماتیک‌ترین اختلافات از طریق گفتگو است. با این حال همه کشورها این اراده سیاسی را تاکنون نداشته‌اند.

سخنگوی کرملین در ادامه درباره بیانیه اخیر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا درباره اینکه آمریکا هرگز انضمام شبه جزیره کریمه به خاک روسیه را به رسمیت نخواهد شناخت، اظهار نظر و تاکید کرد این منطقه انضمام نشد بلکه از طریق یک فرآیند "مشروع" مجددا به روسیه پیوست.

پسکوف به خبرنگاران در پاسخ به اینکه آیا روسیه حاضر به همکاری با واشنگتن بعد از این بیانیه است، اظهار کرد: می‌دانید در حقیقت این که انضمام کریمه را به رسمیت بشناسیم غیرممکن است. هیچ کس چیزی درباره انضمام کریمه نمی‌گوید چون ابدا انضمامی در کار نبوده است. کریمه مجددا به روسیه پیوست و این اتفاق طی تبعیت نسبتا سفت و سخت به همه هنجارهای قانونی بین‌المللی رخ داد.

وی افزود: هیچ انضمامی وجود نداشت و لزومی برای به رسمیت شناختن آن نیست. لازم است تصدیق کنیم که کریمه مجددا به روسیه ملحق شد و این که کریمه برای مدت نسبتا طولانی خدا را شکر یک منطقه فدراسیون روسیه بوده است.

به گفته پسکوف، بایدن در تماس‌ اخیرش با روسیه مساله کریمه را مطرح نکرده است.

شبه جزیره کریمه در سال ۱۹۵۴ توسط نیکیتا خروشچف، رهبر اتحاد شوروی سابق به اوکراین منتقل شد.

این منطقه در پی بروز بحران سیاسی در اوکراین یک رفراندوم برگزار کرد که در آن تقریبا ۹۷ درصد از رای دهندگان رای به اتحاد مجدد با روسیه دادند. مسکو مکررا بیان داشته که ساکنان کریمه از طریق یک فرآیند دموکراتیک تصمیم به پیوستن مجدد به روسیه گرفتند و این رفراندوم در تبعیت با قوانین بین‌المللی برگزار شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.