سویه جدید کرونا چه ویژگی‌هایی دارد و با ما چه می‌کند؟

در اُمیکرون بیشتر شاهد علائمی شبیه به سرماخوردگی بودیم که دو، سه روزه خوب می‌شد اما BA۴ و BA۵ جدی‌تر است. در موارد ابتلای این روزها تب بیشتر است، گلودرد و اختلال در حس بویایی و چشایی هم دیده می‌شود.

آمیتیس رمضانی، متخصص اپیدمیولوژی درباره رفتار این روزهای آخرین سویه‌های کرونا می‌گوید: «هر سناریویی که در کشورهای دیگر پیاده شده باشد، در ایران هم اتفاق می‌افتد. تقریبا دو، سه ماهی است که در کشورهای اروپایی و آمریکایی افزایش موارد کرونا را داشته‌ایم ولی به نسبت، وضعیت داخل ایران باثبات بود. ابتلاهای زیاد در جهش‌ها قبل از اُمیکرون و پوشش قابل توجه واکسیناسیون باعث شد ما به یک ایمنی نسبی در کشورمان برسیم.»

او ادامه می‌دهد: «با این حال دو، سه هفته است که موارد مراجعه سرپایی کرونایی بیشتر و تست‌های مثبت روزانه هم به همین نسبت بیشتر شده، به‌ طوری که ما به ثبت روزانه بالای هزار مورد در کشور رسیده‌ایم. اینها می‌گوید سناریویی که در کشورهای دیگر به نمایش گذاشته شده حالا به ایران رسیده است.»

به‌ طور کلی، در آخرین اطلاعیه سازمان بهداشت جهانی در مورد همه‌گیری کرونا، آمارهای متوسط کشورها خبر از افزایش ۱۸ درصدی ابتلا می‌دهد. یعنی کرونا در همه جهان با چند هفته فاصله در حال اوج‌گیری است. علت این اوج‌گیری هم گسترش سویه‌های BA۴ و BA۵۵  عنوان شده؛ چراکه این سویه‌ها فرار از ایمنی دارند؛ چه ایمنی از ابتلای طبیعی و چه ایمنی ناشی از واکسن. وجود نوعی گریز از واکسن و گریز از سیستم ایمنی باعث می‌شود احتمال ابتلا بیشتر شود.

مشکل دیگری که این روزها داریم، به گفته این متخصص بیماری‌های ویروسی این است که از واکسیناسیون بخش زیادی از جامعه بیشتر از شش ماه گذشته و طبیعی است که با گذشت زمان، آنتی‌بادی حاصل از واکسن در بدن کاهش پیدا می‌کند. «این روزها ایمنی جمعی جامعه پایین آمده، با سویه‌ای مواجه هستیم که گریز از ایمنی هم دارد، بنابراین الان مستعد افزایش ابتلا هستیم. به نظر می‌رسد اواسط تابستان (۱۵ تا ۳۰ مرداد) شاهد پیک بعدی کرونا باشیم.»

BA۴ و BA۵  می‌توانند بخش‌های تحتانی ریه را درگیر کنند

از نظر علائم بالینی، رمضانی معتقد است سویه‌های BA۴ و BA۵  نسبت به اُمیکرون اولیه کمی شدیدتر هستند. «در اُمیکرون بیشتر شاهد علائمی شبیه به سرماخوردگی بودیم که دو، سه روزه خوب می‌شد اما BA۴ و BA۵  جدی‌تر است. در موارد ابتلای این روزها تب بیشتر است،  گلودرد و اختلال در حس بویایی و چشایی هم دیده می‌شود. به علاوه این سویه‌ها جهش‌هایی دارند که باعث می‌شود تطابق ویروس با دستگاه تنفس تحتانی بیشتر باشد، بنابراین می‌تواند بیشتر باعث درگیری ریه شود و همین ممکن است بیماری را جدی‌تر کند. با این حال به نظر نمی‌آید این پیک مثل پیک‌های سابق وسیع و شدید باشد، البته به شرط اینکه مردم همکاری و واکسیناسیون‌شان را کامل کنند.»

همه مردم امسال یک دوز واکسن کرونا بزنند

این متخصص بیماری‌های ویروسی با بیان اینکه BA۴ و BA۵ به مراتب از اُمیکرون تهاجمی‌تر هستند و می‌توانند موارد بستری را در کشور بالا ببرند، توصیه می‌کند همه افراد جامعه در سال ۱۴۰۱ یک دوز واکسن برنند: «کسانی که دو دوز زده‌اند، حتما دوز بوستر را بزنند و افراد مسن و بیماران خاص حتما برای دوز چهارم اقدام کنند. کسانی که شش ماه از آخرین دوز واکسن‌شان گذشته، تزریق واکسن را جدی بگیرند تا دوباره قبل از شروع بیماری‌های فصلی بتوانیم ایمنی جمعی جامعه را تا حد مناسبی افزایش دهیم.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.