ادعای روسیه درباره حضور نظامیانش در خاک سوریه

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین اظهار داشت: «فراموش نکنیم که به هر حال در حضور آمریکایی‌ها و حضور ما یک تفاوت اساسی وجود دارد. نیروهای ما با رعایت کامل قوانین بین‌المللی و به دعوت عالی‌ترین مقام سوریه در آنجا مستقر هستند. اما آمریکایی ها چنین دعوتی را ندارند.»

بر اساس این گزارش، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» مدعی شد که مقامات آمریکایی تاکید می‌کنند نیروهای این کشور اخیراً با تعداد فزاینده‌ای از اقدامات تحریک‌آمیز و تشدید کننده از سوی روسیه و ایران در خاورمیانه از جمله در سوریه مواجه شده‌اند.

پسکوف در این زمینه نیز به خبرگزاری تاس گفت: «من ‌نمی‌توانم در این باره اظهار نظر کنم. بهتر است از متخصصان نظامی در وزارت دفاع بپرسید.»

آمریکا طی یک دهه از جنگ علیه سوریه به بهانه مقابله با تروریسم و داعش از شبه نظامیان جدایی طلب حمایت کرده و مناطق نفت‌خیز سوریه را اشغال کرده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ‌آمریکا به صراحت گفته بود که حضور نظامیان آمریکا در سوریه به خاطر چاه‌های نفت است.

علاوه بر نفت و گازوئیل، آمریکایی‌ها همچنین به طور هفتگی مقادیر هنگفتی از گندم و غلات سوریه را برای مصارف نظامیان خود در عراق قاچاق می‌کنند که بارها رسانه‌ها اقدام به انتشار خبر آن کرده‌اند.

منابع محلی در شمال شرق سوریه، اخیرا  از انتقال ۷۰ تانکر حامل نفت استخراج شده از میادین نفتی به عراق از سوی ارتش آمریکا خبر دادند. به گفته این منابع، همراه با تانکرهای سوخت، ۱۵ کامیون نیز حامل تجهیزات نظامی از طریق گذرگاه «الولید» وارد خاک عراق شدند. این گذرگاه به دست ارتش آمریکا ایجاد شده و  دولت‌های عراق و سوریه آن را غیر قانونی می‌دانند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.