رایزنی تلفنی باقری و وزیر مشاور در امور خارجی هند

علی باقری معاون، وزیر امور خارجه کشور با وزیر مشاور در امور خارجی وزارت امور خارجه هند تلفنی گفت‌وگو کردند.

در استمرار تماس‌ها و همفکری‌های سیاسی بین مقامات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری هند، صبح امروز  علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان و  وینای میهان کاترا قائم مقام وزارت امور خارجه هند در یک تماس تلفنی به گفتگو و رایزنی پرداختند.

طرفین با با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تمدنی و سابقۀ دیرینۀ روابط و تعامل فرهنگی و اقتصادی سیاسی بین دو کشور، و با اشاره به سفرهای مکرر مقام های عالیرتبه  دو کشور روابط موجود فیمابین را از نظر حُسن مناسبات منحصر به فرد دانستند.

معاونان سیاسی وزارت خارجه های دو کشور در خلال این گفتگوی تلفنی همچنین راه های پیشبرد همکاری فیمابین از جمله در عرصه تجارت، سرمایه گذاری، بندرگاه و مواصلات، همکاری های منطقه ای در زمینه کمک به مردم افغانستان،  تثبیت امنیت و ثبات منطقه از طریق مبارزه با تروریسم و مواد مخدر، برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دوجانبه و ارتقا سطح مناسبات در حوزه های سیاسی را مورد رایزنی قرار دادند.

رفع محدودیت های موجود بر سر راه تبادلات تجاری و تکمیل پروژۀ چابهار به عنوان مرکزیت بندرگاهی و مواصلاتی منطقه از سوی هند و تسهیل و کمک به انتقال کمک های انساندوستانه هند به مردم افغانستان از مسیر ایران و همچنین همکاری دو کشور در عرصه های چندچانبه بین المللی از جمله در سازمان ملل و مجموعه های منطقه ای و موضوعی مانند سازمان همکاری شانگهای و بریکس در شمار سایر موارد قابل توجه در گفتگوهای طرفین بود.

همچنین در این گفتگوی تلفنی، باقری آخرین اقدامات و گام های مثبت اتخاذ شدۀ جمهوری اسلامی ایران در فرایند گفت‌وگوها به منظور رفع تحریم های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان را به همتای هندی خود اطلاع داد.

طرفین توافق کردند تا در استمرار سفرها و گفتگوهای آتی بین مقام های سیاسی، مشورت ها و همفکری های خود را تداوم بخشند.

به گزارش ایسنا، تارنمای رسمی وزارت خارجه هند نیز گزارش داد: دو طرف در این تماس تلفنی درباره ابعاد مختلف روابط دوجانبه از جمله پیشرفت در بندر چابهار گفت‌وگو کردند.

وزیر مشاور در امور خارجی وزارت خارجه هند بر تعهد هند برای تقویت همکاری‌های دوجانبه با ایران و بررسی و رسیدگی فرصت‌ها و چالش‌های مشترک تاکید کرد.

بنا بر این گزارش، دو طرف همچنین در مورد مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله افغانستان گفت‌وگو کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.