فنلاند و سوئد پروتکل های الحاق به ناتو را امضا کردند

منابع خبری از مقر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گزارش دادند که وزرای خارجه دو کشور فنلاند و سوئد پروتکل های الحاق به این ائتلاف را امضا کردند.

«پکا هاویستو» و «آن لینده» وزرای امور خارجه فنلاند و سوئد و سفرای ۳۰ کشور عضو ناتو امروز سه شنبه در مراسمی رسمی در مقر ناتو، پروتکل های الحاق دو کشور مذکور را به ائتلاف نظامی آتلانتیک شمالی امضا کردند. فنلاند و سوئد پس از تصویب اسناد توسط تمامی کشورهای ناتو به عضویت این ائتلاف در خواهند آمد.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در افتتاحیه مراسم امروز در این باره گفت: امروز ما رسما پروتکل الحاق را امضا و روند تصویب را آغاز می کنیم. درهای ناتو به روی همه دموکراسی های اروپایی باز است. این روز خوبی برای فنلاند و سوئد و ناتو است. ما با ۳۲ کشور عضو قوی تر خواهیم شد.

پیشتر ناتو در بیانیه ای که در وب سایت این ائتلاف نظامی منتشر شده، اعلام کرد که طبق توافق رهبران ناتو در نشست هفته گذشته سران کشورهای عضو در شهر مادرید پایتخت اسپانیا، فنلاند و سوئد مذاکرات الحاق را در مقر این سازمان تکمیل و به طور رسمی بر توانایی خود برای انجام تعهدات سیاسی، قانونی و نظامی جهت عضویت در این ائتلاف نظامی تأکید کردند.

به‌دنبال عملیات نظامی روسیه در اوکراین در اوایل سال جاری میلادی، سوئد و فنلاند مدعی شدند که پیوستن به ناتو ضرورت داشته و سنت دیرینه بی‌طرفی خود را زیرپا گذاشتند. دولت‌های هر دو کشور اعلام کرده‌اند که آنها در خاک خود مجبور به میزبانی از پایگاه‌های ناتو یا تسلیحات هسته‌ای نیستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.