تکرار ادعای جانسون درباره ادامه جنگ اوکراین

نخست وزیر انگلیس ادعاها درباره تبعات شکست اوکراین در جنگ با روسیه را تکرار کرد و گفت که اگر ولادیمیر پوتین در اوکراین متوقف نشود، اهداف جدیدی برای حملات تلافی جویانه خود خواهد یافت.

 «بوریس جانسون» روز دوشنبه با ایراد سخنانی در مجلس عوام گزارشی را از حضور خود در اجلاس گروه هفت، ناتو و کشورهای مشترک‌المنافع برای قانون‌گذاران ارائه داد

وی مدعی شد: نخستین اصل یک جهان صلح‌آمیز این است که نمی‌توان به کشورهای بزرگ و قدرتمند اجازه داد همسایگان خود را تجزیه کنند. اگر این اجازه داده می‌شد، هیچ کشوری در هیچ کجا امن نبود.

نخست وزیر انگلیس بر همین اساس نتیجه گرفت: هدف ما باید این باشد که دوستان اوکراینی‌مان پیروز شوند. آن‌ها باید این قدرت را داشته باشند که این جنگ را با شرایطی که ولودیمیر زلنسکی توصیف کرده است، به پایان برساند.

وی ادامه داد: اکنون زمان افزایش کمک به اوکراین فرا رسیده است؛ زیرا حمله پوتین به دونباس در حال کاهش است و ارتش روسیه متحمل تلفات سنگینی شده است. این درحالیست که موفقیت اوکراین در بیرون راندن روس ها از جزیره مار نشان داد که حفظ قلمرو تصرف شده تا چه اندازه دشوار است.

وی بار دیگر از تعهد انگلیس برای ارائه کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین یاد کرد و گفت که لندن تا هر زمان که لازم باشد به حمایت از کی‌یف ادامه می‌دهد.

جانسون سپس ادعا کرد: درست زمانی که اقتصاد جهانی از همه گیری کرونا در حال بهبود بود، جنگ پوتین باعث افزایش قیمت جهانی غذا و انرژی شده و هزینه زندگی در همه جا، از جمله اینجا را افزایش داده است. وی بر همین اساس از تدابیر ادعایی گروه هفت برای مهار قیمت‌ها خبر داد.

انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تقریبا هفته‌ای یک بار تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.