چاووش‌اوغلو به روسیه و آمریکا هشدار داد

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه امروز (دوشنبه) در اظهاراتی تند علیه روسیه و آمریکا، گفت این دو کشور حق ندارند درباره عملیات نظامی ترکیه در سوریه اظهار نظر کنند.

چاووش‌اوغلو طی مصاحبه با شبکه «اِن.تی‌وی» به تشریح مسائل سیاسی و دیپلماتیکی که هم‌اکنون در دستورکار دولت ترکیه قرار دارد پرداخته و گفت: «اگر فنلاند و سوئد می‌خواهند هر چه زودتر به ناتو بپیوندند، باید به تعهدات خود پایبند باشند».

وی با هشدار درباره جلوگیری کردن از عضویت فنلاند و سوئد در ناتو درصورت عمل نکردن به یادداشت سه‌جانبه با ترکیه، توضیح داد: «فنلاند و سوئد نیاز به اصلاح قوانین خود دارند و بازگرداندن تروریست‌ها کافی نیست».

وزیر خارجه ترکیه با تکرار بهانه‌ها برای انجام عملیات نظامی تجاوزکارانه در سوریه، اظهار داشت: «نه روسیه و نه آمریکا حق ندارند در مورد عملیات نظامی در سوریه چیزی بگویند، بلکه باید تروریست‌ها (شبه‌نظامیان کُرد) را از آنجا خارج کنند».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، چاووش‌اوغلو درباره کمک به صادرات غلات از اوکراین نیز تصریح کرد: «ما به روسیه اطمینان دادیم که همکاری برای صادرات غلات باید در چارچوب برنامه سازمان ملل باشد و نه دوجانبه».

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش نیز گفت: «روابط ما با مصر به جز سیاست، خوب است و آشتی آنطور که ما می‌خواهیم پیش نمی‌رود».

روز جمعه بود که «پکا هاویستو» وزیر خارجه فنلاند تاکید کرد که کشورش هرگز با ایجاد تغییرات در قوانین خود موافقت نخواهد کرد و این امکان نیز وجود ندارد افرادی که ترکیه خواستار تسلیم آنهاست را بدون «دلایل بسیار دقیق» تحویل دهد.

پیش از این، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گفته بود این پارلمان کشورش است که باید با عضویت سوئد و فنلاند در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موافقت کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.