وزیر کشور: اتباع فاقد مدارک هویتی باید به کشور خود بازگردند

وزیر کشور با اشاره به طرح شناسایی اتباع بیگانه فاقد مدرک هویتی در کشور، گفت: تا کنون دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن از اتباع مراجعه کرده و کارت لازم را دریافت کرده‌اند.

احمد وحیدی در جلسه کمیسیون ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی با حضور در جمع خبرنگاران، با اشاره به طرح شناسایی اتباع بیگانه در کشور، اظهار کرد: برخی از این افراد هنوز به این طرح (شناسایی اتباع بیگانه فاقد مدرک هویتی) مراجعه نکرده‌اند و افرادی که مراجعه نکردند از دید ما حضورشان از این پس غیرقانونی محسوب می‌شود.

اتباع فاقد مدارک هویتی باید به کشور خود بازگردند

وی با بیان اینکه با اتباعی که  برای ثبت نام در این طرح (شناسایی اتباع بیگانه فاقد مدرک هویتی)  ثبت نام نکرده‌اند برخورد خواهد شد، در عین حال ادامه داد: البته ما با همسایگان خود رابطه خوبی داریم اما باید همه اینها سامان یافته و (حضورشان) با حساب و کتاب باشد و به همین دلیل آنهایی که مشارکت کردند و آمدند از دید ما حضورشان شناسایی شده است و از خدمات بانکی و بیمه و ارتباطات در چارچوبی که مشخص می‌شود برخوردار خواهند شد.

به گفته وحیدی، اتباعی که در این طرح ثبت نام کرده‌اند، می‌توانند در زمان بندی‌هایی که مشخص خواهد شد فعالیت‌هایشان را مطابق با چارچوب  قانونی انجام داده و حضورشان مجاز است، اما حضور اتباعی که ثبت نام نکرده‌اند، غیر قانونی بوده و این غیر قانونی بودن به آن معناست که باید به وطن خود بازگردند.

کمبود فضای آموزشی برای اتباعی که در کشور می‌مانند

وزارت کار می‌تواند سقفی به عنوان ویزای اشتغال اتباع مشخص کند 

وی با اشاره به موضوع کمبود فضای آموزشی برای اتباعی که در کشور می‌مانند، توضیح داد: در این راستا باید تدبیر کرد که چطور به رفع این مشکل کمک کنیم. دوستان ما در وزارت کار می‌توانند سقفی به عنوان ویزای اشتغال و یا ویزای کار برای این موارد مشخص کنند و بعد مرحله به مرحله ساماندهی این افراد دنبال خواهد شد.

هزینه سفر اتباع افغانستانی به ایران با دلار محاسبه می‌شود؟

وزیر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هزینه سفر اتباع افغانستانی به ایران با دلار محاسبه می‌شود، اظهار کرد: افغانستانی‌هایی که به ایران می‌آیند باید هزینه ویزا را طبق قانون عادی کشور بپردازند. برای دوستانی که از افغانستان به ایران می‌آیند طبق چارچوب وزارت خارجه و با توجه به اینکه نوع مراجعه آنها چیست ویزای مختلفی پیش بینی شده است و اصل هزینه از آنها گرفته می‌شود.

وی همچنین درباره اینکه بعضا دیده شده هزینه‌های بین شهری نیز از این اتباع به دلار اخذ می‌شود، تصریح کرد: این امر قابل رسیدگی است و رسیدگی به این را دنبال خواهیم کرد. 

جاماندگان طرح شناسایی چه کنند؟

وحیدی در بخش دیگر سخنان خود درباره اتباع جا مانده از ثبت نام در طرح مذکور که اطلاعی از این طرح نداشتند، خاطر نشان کرد: اگر برایمان مشخص شود که این اتباع مطلع نبودند و از این رو در طرح ثبت نام نکرده‌اند، تسهیلات ویژه‌ای را برایشان در نظر خواهیم گرفت.

وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر برخورد تند در دفاتر کفالت با اتباع، تاکید کرد: اگر مورد و گزارشی در این راستا به ما برسد، با آن برخورد خواهیم کرد. برخورد در دفاتر کفالت با اتباع باید با کمال کرامت انجام شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.