رهبر طالبان: به دستور خارجی‌ها گوش نمی‌دهیم

برای نخستین بار هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در سفری به کابل در نشست علما که در حال برگزاری است، حضور یافت و در یک سخنرانی مفصل بر مواضع خود از جمله در برخورد با جامعه بین‌المللی تاکید کرد.

تصویر زنده سخنرانی او پخش نشد و تنها صدای رهبر طالبان پخش شد.

به گزارش بی.بی.سی، شرکت کنندگان در نشست با بلندکردن دست‌های خود، بیعت (وفاداری) خود را با رهبر طالبان اعلام کردند، او سخنرانی خود را با ستایش از «پیروزی» طالبان در اوت گذشته آغاز کرد، که به ۲۰ سال جنگ پایان داده است. او گفت: «موفقیت جهاد افغانستان نه تنها مایه مباهات افغان‌ها بلکه برای مسلمانان سراسر جهان است.»

رهبر طالبان در سخنرانی طولانی خود، به موارد مختلف از جمله وحدت میان علما، حکومت‌داری، پیروی از شریعت، فراخوان تاجران و بازگشت افغان‌ها به کشورشان و همچنین پرهیز از وابستگی به کشورهای خارجی تاکید کرد.

وی به شرکت کنندگان این نشست گفت که «افغانستان حالا یک کشور آزاد و مستقل است» و افزود که دیگر به مشورت‌های به گفته او، «کافران حتی اگر مورد حمله اتمی قرار بگیریم گوش فرا نخواهیم داد.»

رهبر طالبان برخی کشورهای خارجی را نیز متهم به «فتنه انگیزی بر علیه امارت اسلامی»- نامی که طالبان، حکومت خود را نامیده است- کرد و گفت این کشورها می‌خواهند «نظام» طالبان را از بین ببرند.

رهبر طالبان از کشور خاصی نام نبرد.

او از علما و مسولین طالبان خواست تا وحدت در میان خود را حفظ کنند و نگذارند تا چنین «فتنه‌هایی» به قول وی کارگر واقع شود.

او گفت:«رسانه‌ها این نظام را مورد انتقاد قرار می‌دهند و با حرف‌های سبک یاد می‌کنند اما افغانستان دیگر یک کشور مستقل و آزاد است و به اشاره و فرمایشات کسی یک قدم هم نمی‌گذاریم و فشارهای آن‌ها هیچگونه تاثیری بر ما نخواهد داشت.»

نخستین نشست بزرگ طالبان با عنوان «گردهمایی بزرگ علما افغانستان» روز پنجشنبه با شرکت علما و بزرگان قومی و قبایل کابل آغاز به کار کرد و قرار است به مدت سه روز ادامه یابد.

تاکنون هیچ تصویر زنده از رهبر طالبان در رسانه‌ها پخش نشده و بارها گمانه‌زنی‌های در مورد زنده بودن مطرح شده بود. حتی امروز پس از سخنرانی هبت‌الله آخوندزاده شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی افغانستان در مورد اینکه آیا این همان رهبر طالبان هست یا نه، تردیدهای را مطرح کردند.

به گفته رسانه‌های محلی، رهبر طالبان در هنگام سخنرانی سراج الدین حقانی، وزیر داخله طالبان وارد تالار شد که برای دقایقی سخنرانی آقای حقانی متوقف شد.

آخوندزاده گفت: «رهبری جامعه به دست علما است و اگر علما و رعیت متحد باشند و امنیت تامین باشد اقتصاد کشور خود به خود درست می‌شود.»

او گفت: وابستگی به کمک‌های خارجی هیچ‌گاهی افغانستان را از وضعیت بد اقتصادی فعلی نجات نخواهد داد و چرا ما باید منتظر باشیم که کافران بیایند و خیابان‌های ما را آباد کنند. چرا تاجران افغان نمی‌آیند و کشور خود را آباد نمی‌کنند؟

او همچنین به افغان‌هایی را که از پس از روی کار آمدن طالبان از کشور خارج شدند، اشاره کرده گفت که به کشورشان برگردند و زندگی «با عزت» داشته باشند، و خطاب به آنها گفت: «شما و خانواده‌هایتان در خارج از چه عزتی برخوردار هستید؟ ما مخالفان خود را که افراد ما را کشتند و شکنجه کردند عفو کردیم با مردم کاری نداریم، بیایید اما شرارت نکنید، دسیسه درست نکنید زیرا اگر چنین کنید مجازات خواهید شد.»

رهبر طالبان تاکید کرد که به عنوان مسئولان این نظام، «ما خادمان مردم، دین و مذهب حنفی در این کشور هستیم.»

وی افزود که چندی قبل نیز علما در خواست کردند که برای تجدید بیعت یک نشست علما در سطح ولایات برگزار شود، که او گفت که نشست علما می‌توانست در قندهار یا کابل برگزار شود. رهبر طالبان که خود همواره در قندهار به سر برده است، گقت که هر جای این کشور که برگزار شود، موافق است، حتی اگر در بدخشان یا بلوچستان باشد، نیز شرکت خواهد کرد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرده است که این نشست با مدیریت و پیشنهاد خود علمای افغانستان برگزار شده است که در پایان آن پیشنهادها و مشورت‌های خود را به «امارت اسلامی» ارایه خواهند داد.

این نشست تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شده است، با این حال در اولین روز آن، صدای تیراندازی از اطراف محل شنیده شد. حدود ۱۲ هزار نیروی امنیتی طالبان تامین امنیت این نشست را برعهده دارند.

به گفته یک مقام طالبان «دو نفر» از پشت بام یک ساختمان در نزدیکی این نشست، به تیراندازی پرداخته بودند که توسط نیروهای امنیتی طالبان کشته شدند.

مجاهد نیز گفت که نیروهای طالبان به محل مشکوکی «دورتر از محل برگزاری» شلیک کردند، در آنجا نارنجکی از سوی فردی پرتاب شده بود و «نگرانی دیگری وجود ندارد».

«جبهه ملی آزادگان» که بر علیه طالبان به مبارزه مسلحانه روی آورده است، حمله روز گذشته را برعهده گرفته است. این جبهه در بیانیه‌ای کوتاهی گفته که نیروهای ویژه این جبهه «به هدف از بین بردن» طالبان به آن‌ها حمله کرده‌اند. جزئیات بیشتری منتشر نشده است.

این جبهه پیش‌تر نیز حمله به گردهمایی رهبران طالبان در مراسم بزرگداشت سالگرد دومین رهبر کشته‌شده طالبان را برعهده گرفته بود. گروه داعش نیز مسئولیت آن حمله را برعهده گرفت.

طالبان گفته در این نشست حدود سه‌هزار شرکت‌کننده از سراسر افغانستان دعوت شده‌اند.

از هیچ زنی برای حضور در این نشست دعوت نشده است. عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر دولت طالبان گفته است که زنان که مادران و خواهران علما هستند به نحویی در این نشست «دخیل هستند».

شماری از جریان‌های سیاسی افغانستان از جمله «شورای عالی مقاومت» و حزب جمعیت اسلامی افغانستان به رهبری صلاح‌الدین ربانی، با برگزاری این نشست مخالفت کرده و گفتند که طالبان با راه‌اندازی این نشست به دنبال کسب مشروعیت داخلی است تا زمینه شناسایی در سطح بین‌المللی را فراهم کند.

جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود نیز با انتشار یک اعلامیه‌ چند صفحه‌ای و نقل آیاتی از قرآن و احادیث گفته است: «در فضای آکنده از انواع وحشت و دهشت، تدوین سناریویی به نام جلسه علما یا اهل حل و عقد، بازیچه‌ای بیش نیست که از ورای آن علمای کشور در انظار ملت به استهزا گرفته می‌شود».

در این اعلامیه آمده است «چه ظلمی دردناکتر از خودمحوری‌های جاهلانه و زیرپاگذاشتن حقوق شهروندان مظلوم و بی‌دفاع خواهد بود و نشاندن رسم و رواج بدوی قبیله در جایگاه اسلام خواهد بود؟»

پیشتر «کمیسیون پی‌گیری مطالبات شیعیان افغانستان» نیز خواستار واردشدن خواسته‌های شیعیان در برنامه این نشست شده بود.

حامد کرزای و عبدالله عبدالله که هر دو در کابل به سر می‌برند، در این نشست حضور ندارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.