روایت امام جمعه اردبیل از صحبت‌های وزیر خارجه آمریکا/ شکست مفتضحانه خوردیم

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: هیچ گزینه مناسبی برای آمریکا و اروپا بدون احیای توافق برجام وجود ندارد.

آیت‌الله سیدحسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه اردبیل اظهار کرد: بدون احیاء توافق برجام هیچ گزینه مناسبی برای آمریکا و اروپا درباره ایران وجود ندارد، اولاً تحریم بیشتر معنی ندارد چرا که هیچ تحریمی برجا نمانده که اعمال نکرده باشند.

وی افزود: وزیر خارجه آمریکا می‌گوید ما در فشار حداکثری که ترامپ درست کرد مفتضحانه شکست خوردیم خروج ترامپ از برجام اشتباه بوده و موجب پیشرفت ایران در توان هسته‌ای شد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل ادامه داد: ثانیا بر فرض تحقق تحریم بیشتر، مانع از پیشرفت هسته‌ای ایران نیست گزینه نظامی هم اصلاً معقول نیست چون منجر به جنگ مخرب منطقه‌ای و اقتدار بیشتر ایران می‌شود و مخصوصاً قیمت نفت به طور وحشتناک بالا می‌رود و این برای آمریکا و اروپا یک فاجعه بزرگ و غیرقابل مهار است.

آیت‌الله عاملی تصریح کرد: به همین جهت در نشست این هفته سازمان ملل نماینده آمریکا گفت؛ ما ملزم هستیم که به برجام برگردیم تا با تعهد دو طرفینی تمام بندهای برجام را تنفیذ کنیم. و نماینده اروپا گفت؛ در برابر ما یک طرح جدید خوبی برای احیاء توافق برجام وجود دارد و ما برای عملیاتی کردن آن نزدیک شده ایم. و نماینده سازمان ملل گفت ما از آمریکا می‌خواهیم عقوبت‌های اقتصادی را از ایران بردارد و معافی‌ های مربوط به تجارت نفت ایران را تمدید کند، برای ایران یک فرصت بزرگ دیگری نیز درست شده است تحریم نفتی و گازی روسیه و همچنین تحریم زغال سنگ، آمریکا و اروپا را محتاج به ایران ساخته است.

 اقدامات سپاه در مناطق محروم جای تحسین دارد

وی در مقام تبیین عملکرد بسیج سازندگی در استان، عنوان کرد: اخیراً کلیپ‌هایی از بی‌آبی روستاها و بخش‌های کشور همسایه پخش شده است و در این کلیپ‌ها مردم تشنه با مامورین درگیر می‌شوند و دبه به دست در به در دنبال آب هستند، من با دیدن این فیلم اقدامات سپاه معظم را در خصوص آب رسانی‌ها در روستاها تحسین کردم اقدامات سپاه در مناطق محروم جای تحسین و اعجاب دارد و متاسفانه رسانه‌ای نشده است.

نماینده ولی فقیه در استان، در ادامه ضمن برشمردن بخشی از خدمات سپاه به تحسین و تقدیر این اقدامات پرداخت و اضافه کرد: لازم می‌دانم که به بخش کوچکی از خدمات سپاه که در استان ما تحت عنوان بسیج سازندگی صورت گرفته اشاره کنم، البته آمار فقط مربوط به سال ۱۴۰۰ و۱۴۰۱ است و قبل از آن نیز به طور مفصل کار کرده‌اند.

آیت‌الله عاملی ادامه داد: احداث خانه محرومین ۵۰ متری ۷۶ واحد، احداث مسکن مددجویان بهزیستی ۴۰ واحد، احداث مسکن مددجویان کمیته امداد به تعداد ۹۰۰ واحد که در حال اجرا است، تکمیل و تعمیرخانه محرومین ۱۲۶ واحد، آبرسانی به ۴۵۴ روستا که در حال اجراست، احداث نیروگاه کوچک خانگی ۵ کیلوواتی ۲۳۳ مورد، احداث منبع آب شرب و لوله‌گذاری ۲۲ مورد، احداث استخر آب کشاورزی ـ۲۰۰ و ۴۰۰ متر مکعب» ۲۳ مورد، احداث پل روستایی ۱۷ مورد، آسفالت‌ریزی ۲۰ روستا به طول ۶۰ کیلومتر، احداث سیل بند «آبخیزداری» ۱۶ مورد، انتقال آب کشاورزی ۱۲ مورد، احداث کارگاه اشتغالزایی ۱۳ مورد، راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه در سطح استان ۹۲۸ صندوق با ۵۰ میلیارد تومان، ارائه تسهیلات اشتغالزایی در طول سال ۱۴۰۰ به ۹۵۰ نفر با اعتبار ۶۴ میلیارد تومان، توزیع بسته‌های کمک معیشتی بین خانواده‌های نیازمند تاکنون ۱۶۴ میلیارد تومان و ده‌ها مورد دیگر از امدادرسانی‌های اقتصادی، پزشکی و کشاورزی مثل آبرسانی به شهر اسلام‌آباد قدیم در طول ۶ ماه با مبلغ ۷ میلیارد تومان، از جمله اقدامات است.

وی اذعان داشت: سپاه معظم ما در کشور در حوادث غیر مترقبه در زلزله، سیل، برف و در موضوعات حساس مخصوصاً در دستیابی به تکنولوژی‌های حساس دفاعی و صنعتی سنگ تمام گذاشته است.

امام جمعه اردبیل اظهار کرد:همچنین سپاه در دفاع از کشور بالاترین شهداء را تقدیم کرده و در حفظ هیبت و اقتدار نظامی برای همیشه به ایران عزیز صیانت درست کرده است به همین جهت آمریکا سپاه معظم ما را در لیست تحریم‌ها قرار داده است.

آیت‌الله عاملی افزود: در عظمت این نیرو همین بس که به دولت و مذاکره کننده‌ها اعلام کرده‌اند مصلحت ملت را بر ما مقدم کنید و در قید حذف سپاه از لیست تحریم نباشید، چون سپاه معظم ما در خارج از کشور نه ثروتی دارد و نه احتیاجی به خارج از کشور دارد. آمریکا و اروپایی‌ها به خاطر جنگ اوکراین ۳۰۰ میلیارد دلار روسیه را در خارج از روسیه بلوکه کردند، در حالی که سپاه در خارج از کشور اصلاً سرمایه‌گذاری ندارد. در عظمت این نیرو اگر هیچ چیز نباشد جز پالایشگاه عظیم ستاره خلیج فارس که با آن ایران را برای همیشه در بنزین خودکفا کرد و حتی به مرحله صادرات رساند کافی است.

آمریکا و اروپا محتاج به ایران هستند

امام جمعه اردبیل به تبیین ابعاد نشست اخیر سازمان ملل پرداخت و عنوان کرد: نشست این هفته در سازمان ملل در خصوص پروژه هسته‌ای ایران و سخنرانی اعضاء نشان داد که آمریکا و اروپا کاملاً نیاز جدی به توافق با ایران و احیاء برجام دارند غیر از برجام هیچ راه دیگری در برابر آن‌ها وجود ندارد و به تعبیر دیگر آن‌ها کاملا محتاج به ایران هستند و دولت مردان ما نباید این فرصت تاریخی را از دست بدهند.

آیت‌الله عاملی گفت: پیشرفت ایران در صنعت هسته‌ای و بالا رفتن درصد غنی‌سازی کابوس بزرگ برای آمریکا و اروپا است  و آن‌ها به طور مدام اظهار نگرانی می‌کنند و به هیچ‌وجه نمی‌خواهند یک قدرت هسته‌ای در منطقه نفتی و در کنار اسرائیل هسته‌ای درست شود.

وی بیان کرد: این نکته را هم باید گفت که ایران تمام مراحل توان هسته‌ای را بومی‌سازی کرده و این اتفاق بسیار بزرگی است، کشورها در این صنعت از همدیگر کپی کرده‌اند اما ایران توان کپی را نداشت در زمان آقای جلیلی آنها تصمیم گرفتند اورانیوم ۲۰درصد به ایران ندهند ما گفتیم خودمان می‌سازیم همه خندیدند، ما آن زمان دو سال مهلت داشتیم تا به غنی‌سازی ۲۰ درصد برسیم.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، ادامه داد: آن‌ها گفتند ما با اینکه قدرت فائقه هستیم دو سال طول کشید تا به ۲۰ درصد برسیم شما که هنوز در ابتداء هستید چطور می‌خواهید در دو سال تولید کنید؟ اما ما زیر دو سال تولید کردیم و آن‌ها آمدند و تایید کردند.

آیت‌الله عاملی در بخش دیگری از خطبه‌ها بر ضرورت بهره‌مندی کشور از آخرین تحولات علمی و بهره‌وری، گفت: دنیای امروز دنیای بی‌رحم است، اگر ملتی تلاش علمی و تولیدی و احساس جمعی نداشته باشد حتماً  زیر پا له می‌شود؛ شش ماه مانده به جنگ اوکراین چین و آمریکا از آن اطلاع داشتند. 

وی اضافه کرد: در این دنیا اگر یک کشور بخواهد روی پای خود بایستد باید آینده‌نگری داشته باشد، توانایی خود را بالا ببرد از قدرت بهره‌وری بالاتری برخوردار باشد در صرفه‌جویی شاهکار کند و از تمام ظرفیت‌ها استفاده کند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با بیان اینکه مردم ایران آرزو دارند که کشورشان سهم بالایی در عرصه‌های تولیدی و علمی داشته باشد، افزود: هر ایرانی آرزو دارد که دولت ایران در این عرصه‌ها بیشترین سهم را داشته باشد، در نشست اخیر سران گروه ۷ دولت آلمان اعلام داشت در سال ۲۰۵۰ با انرژی فسیلی خداحافظی خواهد کرد، این خبر بسیار مهم است آن‌ها سال‌هاست که روی این مسئله کار می‌کنند حتی از پله‌های مترو استفاده کرده‌اند. از پله‌ها که پایین می‌روید یا بالا می‌آیید برق تولید می‌شود.

آیت‌الله عاملی اضافه کرد: برق کل مترو از همان جا تامین می‌شود حتی از بادی که از حرکت خودروها در اتوبان ایجاد می‌شود برق تولید کرده‌اند و برق کل اتوبان از همان جا تامین می‌شود. در استفاده از پنل‌های خورشیدی سنگ تمام گذاشته‌اند و همچنین در تولید سوخت از گیاه گوی سبقت را از دیگران ربوده‌اند. ما از دولت محترم می‌پرسیم چه قدمی در این باب برداشته و چه آینده‌نگری کرده است؟.

وی گفت: مصرف ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین روزانه باعث شده روزانه ۲ میلیون بشکه نفت تولیدی به داخل ایران سوق داده شود و ایران از صادرات آن محروم شود، سوبسید برق و گاز و آب سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار است برای اصلاح این امور هیچ نیازی به اذیت و آزار ملت و کوچک کردن سفره آن‌ها نیست فقط درایت لازم است؛ چرا دولت برای تولید ماشین‌های برقی و هیبریدی تسهیلات نمی‌دهد و از متخصصین آنها حمایت نمی‌کند، چرا اتوبوس‌های برقی به راه نمی‌افتد و چرا برای خانواده‌ها جهت احداث پنل‌های خورشیدی تسهیلات داده نمی‌شود. ما برای حرکت در این مسیر در استان و ایجاد الگو تصمیم گرفتیم کل مصلی را تحت پوشش پنل‌های خورشیدی قرار دهیم و ان‌شاءالله عملیات اجرایی آن به‌زودی شروع خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.