درخواست ویژه پوتین از ابراهیم رئیسی

روسای جمهور ایران و روسیه در حاشیه اجلاس خزر به‌صورت ۲ جانبه دیدار و گفت‌وگو کردند.

سید ابراهیم رئیسی شامگاه چهارشنبه در آخرین بخش از برنامه‌های سفر به ترکمنستان در دیدار «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفت: پس از سفر بنده به روسیه، سفرهای متقابل متعددی از سوی مقامات مربوطه به منظور پیگیری توافقات دو کشور صورت گرفته و روند اجرای این توافقات از سرعت مطلوبی برخوردار است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران تعاملات و مناسبات خود با روسیه را در چارچوب یک روابط راهبردی دنبال می‌کند، افزود: روابط دو کشور در عرصه تبادلات تجاری و نیز همکاری‌ها در زمینه انرژی در سطح بالایی جریان دارد، اما با توجه به زمینه‌های موجود در دو کشور، این مناسبات همچنان ظرفیت زیادی برای گسترش دارند.

 

در دیدار رئیسی و پوتین چه گذشت؟ | استقبال رئیس جمهور روسیه از پیشنهاد رئیس جمهور کشورمان | درخواست ویژه پوتین از رئیسی

رئیسی بر ضرورت حمایت دو کشور از تقویت کریدور شمال-جنوب تاکید کرد و اظهار داشت: ایران و روسیه ظرفیت‌های مناسبی برای همکاری در حوزه‌های انرژی از جمله سوآپ دارند.

رئیس جمهوری همچنین با تاکید بر اینکه مکانیزم‌های لازم برای تقویت روابط بانکی و پولی ایران و روسیه باید به طور مرتب تقویت شود، تصریح کرد: تبادلات مالی دو کشور باید در چارچوبی مستقل که سیستم تبادلات مالی غربی گسترش یابد تا هیچ کشوری نتواند بر آن اعمال نفوذ و فشار کند.

 «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از اینکه به واسطه برگزاری ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر فرصت دیدار مجدد با آیت‌الله رئیسی برای او فراهم شده است، خاطرنشان کرد: در ماه‌های اخیر حجم مبادلات تجاری و روابط اقتصادی دو کشور افزایش خوبی داشته که این مسیر باید ادامه یابد.

پوتین همچنین از پیشنهاد رئیس جمهوری کشورمان در زمینه افزایش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های انرژی از جمله سوآپ استقبال کرد.
رئیس جمهور روسیه از رئیسی درخواست کرد که سلام‌های گرم وی را به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری برساند.

سید ابراهیم رئیسی صبح چهارشنبه در صدر هیأتی بلندپایه به دعوت «سردار محمد بردی‌اف» رئیس جمهور به ترکمنستان سفر کرد و در بدو ورود به فرودگاه عشق آباد مورد استقبال «رشید مردوف» رئیس کابینه وزرای ترکمنستان قرار گرفت.

رئیسی علاوه بر حضور در اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر و دیدار با همتای ترکمنستانی خود، با الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه دیدار کرد.

ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر با هدف بررسی رژیم حقوقی این دریا و نیز گسترش مناسبات اقتصادی و ترانزیتی ساعتی پیش به کار خود پایان داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.