اظهارنظر مقام ارشد روس درباره تحریم و فشار علیه ایران

مقام ارشد دولت روسیه گفت که تلاش آمریکا برای تحریم، فشار یا تهدید ایران هرگز به نتیجه مطلوب نمی‌رسد بلکه دقیقا اثر معکوس دارد.

معاون رئیس شورای فدراسیون روسیه روز چهارشنبه اظهار داشت، رشد تجارت بین روسیه و ایران نشان داد که فشار و تحریم‌های آمریکا نتیجه معکوس داشته است.

به گزارش خبرگزاری «تاس» «کنستانتین کاساچف» معاون رئیس شورای فدراسیون روسیه در دیدار با هیات پارلمانی ایران در «مسکو» گفت، تلاش‌های  آمریکا در فشار تحریم‌ها‌، تهدیدها و باج‌گیری نتیجه معکوس داشته به طوریکه  تجارت بین روسیه و ایران در سال ۲۰۲۱ رشد بیش از ۷۰ درصد نشان می‌دهد.

وی گفت: «مثال ایران به ٰروشنی نشان می‌دهد که هیچ تلاشی برای تحریم، اخاذی، فشار یا تهدید ایران هرگز به نتیجه مطلوب منجر نمی‌شود، بلکه می‌تواند دقیقا اثر معکوس داشته باشد.»

این مقام ارشد روس در ادامه در باره روابط حسنه بین ایران و روسیه افزود: «روابط دوجانبه بین روسیه و ایران نشان از پویایی مثبت روزافزون روابط ما دارد. با نگاهی به آمارها، گردش مالی ما در سال گذشته بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته است.»

کاساچف تصریح کرد که این همکاری سرمایه گذاری در مقیاس بزرگ را نیز می‌شود. به گفته وی، همچنین دستور کار گسترده‌ای برای همکاری بین دو کشور در زمینه مسائل مهم بین‌المللی وجود دارد.

کاساچف در خاتمه به همکاری تهران و مسکو در زمینه حل بحران سوریه و شرکت دو کشور در ششمین نشست کشورهای حاشیه دریای خزر و همکاری در این منطقه اشاره کرد.

اخیرا نیز یک اندیشکده آمریکایی در تحلیلی درباره توسعه روابط دو کشورهمسایه ایران و روسیه نوشت، انتظار می‌رود تقویت روابط بین ایران و روسیه در آینده نزدیک افزایش یابد.

اندیشکده «مرکز سیاست امنیتی» واقع در پنسیلوانیای آمریکا در مطلبی به قلم «مایا کارلین» تحلیلگر خود تحت عنوان «شکل گیری ائتلاف اقتصادی جدید بین روسیه و ایران» نوشت، روسیه و ایران توافقنامه تجاری دوجانبه‌ای امضا کردند که در آن مراکز تجاری در «سن پترزبورگ» و «تهران» تاسیس می‌شود. این یادداشت تفاهم تجارت بین دو کشور را در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، کشاورزی و دارو ارتقا می‌دهد.

مایا کارلین نوشت، در حالی که مذاکرات احیای برجام اخیراً متوقف شده است، تهران و مسکو تجارت نفت و گاز را در تلاش برای دور زدن تحریم‌های غرب در پیش گرفته‌اند. اخیرا معاون نخست‌ وزیر روسیه اعلام کرد که ایران می‌تواند به مرکز اصلی حمل‌ و نقل و لجستیک برای تضمین حمل‌ونقل متقابل کالا تبدیل شود. به گفته وی، دو کشور توان بالقوه تجارت حدود ۵۰ میلیون تن کالا را در چند سال آینده دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.