فوت یکی از زائران ایرانی در عربستان

بعد از گذشت ۲سال وقفه به‌دلیل شیوع کرونا، زائران حج تمتع ۱۴۰۱از هفته گذشته راهی کشور عربستان شدند. دستورالعمل‌های اعزام زائران حج امسال با اندکی تغییر نسبت به سال گذشته روبه‌رو بود؛ از اجباری شدن واکسیناسیون فلج اطفال برای زائران ایرانی که کارت این واکسن را ندارند گرفته تا محدودیت سنی حجاج ایرانی.

سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت به همشهری می‌گوید: «امسال به ازای هر ۴۰۰زائر ایرانی، یک پزشک به عربستان اعزام شده است. گرچه تعداد پزشکان اعزامی نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده، اما به‌دلیل کاهش میانگین سنی زائران و غربالگری‌ها و معاینات پزشکی پیش از اعزام، وضعیت سلامت جسمانی زائران در شرایط خوبی قرار دارد.» حدود ۴۰هزار زائر ایرانی امسال راهی مراسم حج شده‌اند. بازگشایی دوباره مرزهای عربستان سعودی برای برگزاری مراسم حج، امسال با دستورالعملی ۸۰صفحه‌ای از سوی این کشور همراه بوده که به کشورهای متقاضی سفر حج ارائه شده است. ۱۵صفحه از این دستورالعمل به مسائل پزشکی مرتبط می‌شود.

همچنین در اکوایران ببینید : مصالحه در قطر، منازعه در تهران

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «دستورالعمل حج تمتع همواره وجود داشته و قبل از مراسم به کشورهای متقاضی ارائه می‌شد. این دستورالعمل امسال به‌دلیل پاندمی نکاتی را درباره وضعیت سلامت و واکسیناسیون حجاج در خود داشت.»

طبق دستورالعمل‌های ارائه شده از سوی کشور میزبان و همچنین شرایط سفر یک‌ماهه حج و اعمالی که در این تجمع بزرگ مذهبی بر گردن حجاج قرار دارد، غربالگری‌ها و معاینات پزشکی اولیه‌ای هم از سوی سازمان حج و زیارت انجام می‌شود.

امسال زائران با محدودیت سنی برای سفر حج هم روبه‌رو بودند و شرط سنی، حداکثر ۶۵سال برای آنها تعیین شده است. علاوه بر آن، متقاضیانی که به بیماری‌های قلبی، تنفسی و بیماری‌های صعب‌العلاج دچار هستند از این سفر منع شده‌اند. تزریق واکسن فلج اطفال و ارائه کارت این واکسن از سوی همه زائران ایرانی هم امسال اجباری شده و واکسیناسیون حجاج از ۲هفته قبل از اعزام، آغاز شده است.

فوت یک هموطن در بیمارستان سعودی

شیوع کرونا و البته بیماری‌های دیگر ازجمله وبا و فلج اطفال در منطقه خاورمیانه، باعث شده تا ظرفیت حجاج امسال با کاهش بیش از ۵۰درصدی روبه‌رو باشد. ۶درمانگاه و بیمارستان در مکه و مدینه، پیش از ورود نخستین کاروان‌ها به این دو شهر بازگشایی شده و تیم‌های پزشکی مخصوص حجاج ایرانی به این مراکز اعزام شده‌اند.

همچنین به‌گفته مرعشی در تمام هتل‌های زائران ایرانی هم پزشک و پرستار مستقر شده است. مرعشی درباره فوت یکی از زائران ایرانی می‌گوید: «متأسفانه یکی از هموطنانمان بعد از مراجعه به بیمارستان سعودی درگذشت. هم‌اکنون هیچ مورد بستری‌ای از زائران ایرانی در بیمارستان‌های سعودی نداریم.»

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت درباره سلامت عمومی زائران ایرانی حج ۱۴۰۱می‌گوید: «وضعیت عمومی سلامت زائران امسال خوب است. با توجه به میانگین سنی زائران، بیشترین بیماری‌های شایع در بین این گروه دیابت و فشار خون است که توسط پزشکان اعزامی کنترل می‌شود. گرمازدگی و درد پا و زانو هم از دلایل دیگر مراجعه زائران به مراکز درمانی ایرانیان و درخواست خدمات پزشکی و پرستاری است.»

به‌گفته او، در ۱۴روز نخست اعزام کاروان‌های حجاج ایرانی، بیش از ۲هزار خدمات پرستاری به این زائران ارائه شده است. او می‌گوید: «در این مدت ۳۵۹مورد ویزیت تخصصی، ۳۳مورد بستری و ۸۵۱مورد خدمات پاراکلینیکی در کنار ۱۹۳۴مورد نسخه و ۲۷۴ویزیت عمومی به زائران ارائه شده است.»

پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مسری

گچ‌گیری، پانسمان و اعزام به بیمارستان سعودی درصورت نیاز، از اقداماتی است که در این ایام در مراکز درمانی ایرانی مکه و مدینه انجام می‌شود. مرعشی درباره نگرانی زائران و خانواده‌ها از ابتلا به کرونا یا احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مثل آبله‌میمون یا وبا که در منطقه در حال شیوع است، می‌گوید: «افرادی که واکسن آبله را دریافت کرده باشند تا ۹۰درصد از ابتلا به آبله میمون در امان هستند. همچنین زائران اعزامی همگی باید حداقل ۲دوز واکسن مورد تأیید کشور مقصد را تزریق کرده باشند. با این حال به زائران توصیه می‌کنیم در ایام حضورشان در حج حتما از ماسک استفاده کنند. بعد از بازگشت هم از روبوسی و دست دادن با دیگران خودداری کنند و درصورت بروز هر علائمی، پزشکان را در جریان بگذارند.»

علاوه بر خدمات پزشکی و درمانی، خودروهایی هم برای اعزام افرادی که به‌دلیل وضعیت بد جسمانی یا بیماری امکان حضور در مراسم تشریق را ندارند درنظر گرفته شده است. این خودروها زائران را به سرزمین عرفات منتقل می‌کند.

طبق اعلام سازمان حج و زیارت، طی روزهای آتی و با نزدیک شدن به ایام تشریق تمامی زائران که در مدینه حضور دارند به مکه مکرمه عزیمت می‌کنند و همه ۳۹هزار و ۶۳۵زائر نیز تا روز سیزدهم تیرماه وارد کشور عربستان می‌شوند.

همچنین سید صادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت که برای بررسی روند خدمات‌رسانی به زائران به مدینه سفر کرده بود، وارد مکه شده است تا از نزدیک در جریان وضعیت زائران ایرانی در بزرگ‌ترین تجمع سالانه جهان اسلام باشد. نخستین کاروان حج تمتع امسال، ۲۲خرداد عازم مدینه منوره شد.

۳۹۶۳۵ زائر ایرانی در مراسم حج امسال حضور دارند.

۶۵سال ، بیشترین سن مجاز افراد اعزامی به حج ۱۴۰۱ است.

۵۰ تا ۶۰  ساله‌ها، بیشترین آمار حضور در کاروان‌های ایرانی حج امسال را به‌خود اختصاص داده‌اند.

۲۸۰ کاروان، اعزام حجاج ایرانی به مکه و مدینه را در حج امسال بر عهده دارند.

۶ بیمارستان و درمانگاه در مکه و مدینه برای خدمات‌رسانی به زائران ایرانی امسال فعال است.

۲۸۰ پزشک و کادر درمانی برای ارائه خدمات پزشکی و درمانی به حجاج ایرانی به مکه و مدینه اعزام شده‌اند.

۵۰ زائر اعزامی به حج تمتع امسال، کمتر از ۱۸سال دارند.

۳۰ روز، حداکثر زمان حضور زائران ایرانی در حج امسال است که نسبت به سال‌های گذشته ۱۰روز کاهش دارد.

۲ دوز واکسن کرونا، حداقل میزان واکسن دریافتی تعیین شده برای زائران است. عربستان فهرستی از ۱۰واکسن مورد تأیید این کشور را ارائه کرده است.

۱۸ ایستگاه پروازی تهران، تبریز، کرمان، اصفهان، اهواز، بندرعباس، مشهد، شیراز، اردبیل، بوشهر، همدان، بیرجند، یزد، ساری، گرگان، ارومیه، زاهدان و زنجان برای حج امسال فعال شدند.

یک‌میلیون و ۲۰۰هزار نفر در انتظار رسیدن نوبت حج تمتع به‌سرمی‌برند.

۱۴ سال، حداکثر زمانی است که افراد متقاضی اعزام حج تمتع هم‌اکنون برای شرکت در این مراسم باید در انتظار بمانند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.