کلیات طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه ۵ تیرماه) در صحن علنی مجلس، کلیات طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل را با ۱۸۶ رأی موافق، ۲۰ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ رأی به تصویب رساندند. بنابر نظر هیئت رئسه مجلس مقرر شد جزییات این طرح به صورت دوشوری مورد بررسی قرار بگیرد.

در ماده واحده این طرح آمده است:

در راستای تحقق تدابیر مقام معظم رهبری و اجرای سیاست‌های کلی نظام، ابلاغی فرماندهی معظم کل قوا و به منظور سیاست گذاری، افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای پایداری ملی و مقاوم‌سازی زیرساخت‌های حیاتی، حساس و مهم کشور و تسهیل مدیریت بحران در برابر انواع تهدیدات دشمن و سلاح‌های نامتعارف نظیر هسته‌ای، الکترونیکی، زیستی، شیمیایی و سایبری و مدیریت پیشگیرانه در مقابل تهدیدات جدید و حصول اطمینان از آمادگی دستگاه‌های اجرایی، سازمان پدافند غیر عامل کشور با ساختار موجود و براساس اساسنامه مصوب، با شخصیت حقوقی مستقل در تابعیت ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل می‌شود.

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در توضیح طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل گفت: این سازمان مسئول ارائه سیاست‌ها، طرح‌ها و نظارت بر آنها در جهت مبارزه با تهدیدات غیرعامل و غیر نظامی است. موضوعات و سلاح‌های غیر متعارف جدید در حوزه‌های مختلف می‌شناسیم که ممکن است در شرایط بحران به زیرساخت‌های حیاتی کشور آسیب بزند.

وی افزود: این سازمان با طراحی اولیه از سال ۸۲ کار خود را آغاز کرده و سال ۸۳ اساسنامه آن به تصویب مقام معظم رهبری رسیده است. سال ۹۷ رهبری عنوان کردند که قانون تشکیل این سازمان در مجلس بررسی شود. سال ۹۸ مجلس دهم به این موضوع پرداخت و بررسی تکمیلی آن به مجلس یازدهم رسیده است.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: وظیفه این سازمان مدیریت پیش دستانه تهدیدات مختلف علیه کشور است و تقویت سیاست گذاری‌های بازدارنده در برابر تهدیدات مختلف از اهداف آن است.

عمویی گفت: به جهت شمول گسترده مأموریت‌ها، وزارتخانه های مختلفی از قوه مجریه درگیر آن خواهند بود و همه ساختارهای کشور به نوعی تحت الزام پیگیری اهداف این سازمان هستند.

وی با بیان اینکه براساس این طرح کمیته دائمی تشکیل می‌شود که تمام دستگاه‌های کشوری و لشکری عضو آن هستند،اظهار کرد: سازمان یک اساسنامه خواهد داشت که به تصویب رهبری می‌رسد و کلیه دستگاه‌ها مکلف می‌شوند بخشی از طرح‌های تملک دارایی خود را ذیل برنامه ریزی پدافند غیرعامل انجام دهند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: در هر دستگاهی مسئول اجرای پدافند غیرعامل مسئول همان دستگاه است و این سازمان ساختار جدیدی ندارد. بلکه همان ساختار موجود با ابلاغ سیاست‌هایی اهداف پدافند غیرعامل را پیگیری خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.