شایع‌ترین سرطان‌ در بین مردان چیست؟

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به شیوع بیماری‌های سرطان و تهدید آن بر سلامت مردان، گفت: وجود تکرر ادرار در فرد، شب ادراری، باریک شدن ادرار، ریزش قطره قطره ادرار، اختلال در کنترل ادرار، وجود درد و دیده شدن خون در ادرار جزء علائم مهم در ابتلا به کانسر پروستات به شمار می‌آیند.

دکتر حمیدرضا دهقان منشادی متخصص رادیوتراپی آنکولوژی در خصوص هفته جهانی سلامت مردان که در روزهای ۱۵ تا ۲۱ ژوئن نامگذاری شده است و نقش مهم سلامت در مردان، در ابتدا با اشاره به شیوع بیماری‌های سرطان و تهدید آن بر سلامت مردان، اظهار داشت: کانسر ریه شایعترین نوع سرطان در میان دو جنس زن و مرد است و بعد از آن ابتلا به سرطان پروستات است که شایعترین کانسر اختصاصی در بین آقایان به حساب می‌آید، البته در برخی از استان‌های ایران کانسر معده شیوع بیشتری نسبت به سرطان پروستات در بین آقایان دارد، اما در کل سرطان ریه و سرطان پروستات شایعترین نوع سرطان در بین مردان شناخته می‌شوند که تهدید جدی در سلامت مردان به حساب می‌آیند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این نکته مهم که کانسر پروستات کاملا قابل شناسایی و قابلیت کنترل را دارد، ادامه داد: بسیار تاسف بار خواهد بود که امروزه مردانی را به خاطر تشخیص دیررس و همچنین عدم درمان مناسب در اثر ابتلا به سرطان پروستات، منجر به مرگ شوند و آنها را از دست بدهیم.

دهقان منشادی اولین و مهمترین بخش در سلامت مردان را غربالگری و کنترل بیماری دانست و گفت: به تمامی آقایانی که ۵۰سال به بالا دارند توصیه می‌شود با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش غربالگری آنزیم اختصاصی پروستات و همچنین معاینه بسیار ساده مقعدی توسط پزشک بر روی پروستات صورت بگیرد که انجام این دو توصیه باعث می‌گردد تا با غربالگری اولیه و ساده بتوان تومورهای احتمالی در آینده و یا در همان زمان را در مراحل اولیه تشخیص داده و کنترل کرد.

شایع‌ترین نوع سرطان‌ در مردان چیست؟

این متخصص رادیوتراپی آنکولوژی ادامه داد: در صورت بالا بودن آنزیم در آزمایشات انجام شده یا وضعیت غیر طبیعی در معاینه با بررسی بیشتر و انجام سونوگرافی و معاینات تکمیلی می‌توان علت افزایش آنزیم اختصاصی پروستات یا علت معاینه غیر طبیعی را بررسی و تشخیص داد.

دکتر دهقان علائم اولیه در ابتلا به سرطان پروستات را اینگونه برشمرد و اظهار کرد: وجود تکرر ادرار در فرد، شب ادراری، باریک شدن ادرار، ریزش قطره قطره ادرار، اختلال در کنترل ادرار، وجود درد و دیده شدن خون در ادرار جزء علائم مهم در ابتلا به کانسر پروستات به شمار می‌آیند.

وی ادامه داد: در علائم نام برده شده به غیر از دیده شدن خون در ادرار همگی علائمی هستند که هم در بزرگی خوش‌خیم پروستات و هم در تومورهای پروستات دیده می‌شوند که در معاینات اولیه و همچنین اندازه گیری آزمایش PSA نوع آن را می‌توان تشخیص داد، و قطعا غربالگری و بررسی های اشاره شده به تمام مردان توصیه می‌شود.

وی با پرداختن به یکی از نکات مهم در پیشگیری از سرطان ریه، بیان داشت: مصرف سیگار یکی از شایعترین علل ابتلا به سرطان ریه است که به شدت توصیه می‌شود با ترک و عدم مصرف دخانیات به خصوص در آقایان سطح سلامتی و طول عمر مردان را افزایش دهیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.