مهمترین عامل مرگ و میر در مردان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، بیماری‌های قلبی، عروقی، حوادث ترافیکی و سرطان‌ها را مهمترین علل مرگ و میر مردان دانست و گفت: در حالی که بین ۳۰ تا ۵۰ درصد مرگ‌های ناشی از این بیماری‌ها، با اصلاح شیوه زندگی قابل پیشگیری است.

دکتر «ابراهیم شکیبا» افزود: بحران سلامت مردان در تمام دنیا به عنوان یک بحران خاموش سلامت تلقی شده و کشورهای مختلفی موضوع ارتقای سلامت مردان را به طور جدی در دستور کار خود قرار داده اند.

وی با بیان اینکه آگاهی، پیشگیری، آموزش، خانواده شعار هفته جهانی سلامت مردان در سال ۲۰۲۲ (۱۳ _۱۹ ژوئن) است، گفت: حفظ وزن طبیعی، رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه و سبزی، ورزش منظم و اجتناب از مصرف دخانیات، از عواملی هستند که موجب پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌های مختلف می‌شوند.  

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: مردان در همه گروه های سنی از کودک و نوجوان تا میانسال و سالمند نسبت به زنان در معرض عوامل خطر بیشتری هستند و این در حالی است که بیشتر افراد فکر می کنند مردان، افرادی خستگی ناپذیر هستند و هیچ‌گاه بیمار، ناتوان و از کار افتاده نمی شوند.

وی اضافه کرد: متاسفانه حتی مردان پیشگیری از بیماری را با شان و منزلت خود مغایر می دانند و کمترین وقت را به سلامت خود اختصاص می دهند.

شکیبا گفت: این باورهای غلط، به راحتی شرایط را برای ایجاد بیماری و عوامل خطر فراهم ساخته و در سال های پایانی دوره میانسالی کیفیت زندگی را به خطر می اندازد.

وی اظهار داشت: افراد با رسیدن به میانسالی بهتر است که بیشتر به وضعیت سلامتی خود اهمیت دهند، پیشگیری و مراقبت اولیه سرمایه گذاری مطلوب تر و بیشتری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: اگر افراد پیشگیری را مقدم بر درمان بدانند از صرف هزینه های زیاد تشخیصی و درمانی جلوگیری خواهند کرد ضمن اینکه کیفیت زندگی آنها از نظر جسمی و روانی نیز افزایش خواهد یافت.

وی در پایان عنوان کرد: هفته جهانی سلامت مردان، فرصت مغتنمی برای اطلاع رسانی و حساس سازی جامعه در خصوص اهمیت سلامت جسمی و روانی مردان و تاثیر آن بر سلامت خانواده است که امیدواریم با افزایش آگاهی عموم مردم، گام‌های موثری در راستای ارتقا سلامت مردان و بهبود شیوه زندگی آنها برداریم. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.