یک مقام وزارت دادگستری آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی اعلام کرد که  مریک گارلند، وزیر دادگستری دادستان کل این کشور روز سه شنبه به اوکراین سفر کرده و قرار است درباره تلاش ها برای شناسایی، دستگیری و محاکمه کسانی که در جنایات جنگی و سایر جنایات در طول جنگ در این کشورشرکت داشته اند، گفتگو کند.

این مقام آمریکایی به خبرنگاران گفت که گارلند قرار است با ایرینا وندیکتوا  دادستان کل اوکراین دیدار کند.

گارلند هنگام ورود به اوکراین به خبرنگاران گفت: من اینجا هستم تا  در میان حمله بی دلیل و ناعادلانه روسیه، حمایت آمریکا  از مردم اوکراین را اعلام کنم.

وی افزود: "آمریکا پیامی آشکار ارسال می کند. جایی برای مخفی شدن وجود ندارد. ما و شرکایمان همه راه های ممکن را برای پاسخگو کردن مسولان این جنایات دنبال خواهیم کرد."

وزارت دادگستری آمریکا پیش از این نیز گام هایی در راستای حمایت از اوکراین برداشته است.

این وزارت خانه یک گروه کاری موسوم به "کلپتو کپچر" ایجاد کرده است که وظیفه آن توقیف قایق های تفریحی و دارایی های میلیاردرهای روس با هدف فشار بر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه است.

هفته گذشته، آمریکا یک قایق تفریحی که یک ماه قبل در فیجی توقیف شده بود، را در اختیار خود گرفت. گمان می رود این قایق متعلق به سلیمان کریموف، میلیاردر روس باشد که از سوی آمریکا تحریم شده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن  هفته گذشته در گفت‌وگو با اندیشکده مرکز امنیت جدید آمریکا  به هزینه توقیف کشتی های تفریحی شهروندان روسیه برای دولت آمریکا اعتراف کرد.

مشاور امنیت ملی دولت آمریکا در حالیکه میکروفنش هنوز روشن بود، گفت:می دانید احمقانه ترین مساله چیست، وقتی یکی از این کشتی های تفریحی را توقیف می کنیم، باید هزینه نگهداری آنها را بپردازیم. دولت فدرال هزینه نگهداری را تحت عنوان قوانین مصادره اموال می پردازد.

پس از این گاف مشاور امنیت ملی آمریکا، ویدئوی سخنرانی او از یوتیوب و تمام شبکه های اجتماعی حذف شد و کسانی نیز که این فیلم را در حساب کاربری خود در توئیتر گذاشته بودند، آن را حذف کردند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ اوکراین در چهارمین ماه خود به سر می برد و واکنش‌ها به تهاجم روسیه، ارسال تسلیحات به اوکراین و بروز تبعات تازه آن در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.