سفر غیرمنتظره جانسون به اوکراین

لو فیگارو گزارش داد، بوریس جانسون در این سفر پیشنهاد راه‌اندازی یک برنامه آموزشی بزرگ برای نیروهای اوکراین ارایه کرد.

وی پیشتر در نهم آوریل به کی‌یف سفر کرده بود و در آن زمان نخستین رهبر یکی از کشورهای عضو گروه هفت بود که از اوکراین بازدید کرد.

وی در حساب توییتر خود نوشت: خوب است که دوباره در کی‌یف هستم.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهور اوکراین نیز در تلگرام نوشت: خوشحالم که دوست بزرگ کشورمان، جانسون را دوباره در کی‌یف می‌بینم.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی دفتر جانسون، نخست وزیر بریتانیا پیشنهاد راه‌اندازی یک برنامه آموزشی بزرگ برای نیروهای اوکراینی را ارائه کرده است که می‌تواند حداکثر یکهزار سرباز را در هر ۱۲۰ روز آموزش دهد.

جانسون در این بیانیه اعلام کرده است: سفر امروز من، در بحبوحه جنگ، با هدف ارسال پیامی روشن و ساده به اوکراینی‌ها است؛ بریتانیا با شماست و تا پیروزی با شما خواهد بود.

وی افزود: به همین دلیل به زلنسکی یک برنامه آموزشی نظامی بزرگ را پیشنهاد دادم که می‌تواند معادله این جنگ را با هدایت قدرتمندترین نیروها یعنی عزم اوکراینی‌ها برای پیروزی تغییر دهد.

زلنسکی نیز اظهار داشت: روزهای طولانی جنگ این را ثابت کرده است که حمایت بریتانیا از اوکراین محکم و قاطعانه است.

رئیس جمهور اوکراین ادامه داد: ما دیدگاه مشترکی در مورد چگونگی دستیابی اوکراین به پیروزی داریم.

جانسون یک روز پس از سفر بی‌سابقه رهبران فرانسه، آلمان، ایتالیا و رومانی که همگی از اعضای اتحادیه اروپا هستند، وارد کی‌یف شد.

رهبران مورد اشاره گفتند که طرفدار اعطای وضعیت نامزدی اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا هستند.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد و بیشتر در قالب اعمال تحریم‌های گسترده اقتصادی و سیاسی علیه مسکو و ارسال محموله سلاح‌های سبک و سنگین به اوکراین ادامه می‌یابد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.