فشار کنگره آمریکا برای افزایش بودجه مقابله با چین

 به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، کنگره آمریکا با انتقاد از دولت آمریکا به علت اختصاص ندادن منابع مالی کافی به سیاست خارجی تمرکز دوباره بر آسیا، خواستار اعطای بودجه بیشتری به فعالیت های رویارویی با چین در منطقه هند و اقیانوسیه شده است.

اعضای دمکرات و جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارند در چند روز آینده پیش نویس قانونی را به نام "قانون تعامل در هند و اقیانوسیه" برای وادار کردن کاخ سفید به اختصاص دادن مبالغ بیشتری برای رویارویی با فعالیت های چین در منطقه هند و اقیانوسیه ارایه کنند.

امی برا رئیس کمیته فرعی آسیا وابسته به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و استیو چابوت بلندپایه ترین عضو جمهوری خواه این گروه، ابراز امیدواری کرد ه اند که این قانون شکاف میان شعار و عمل را در باره اولویت داده شدن به آسیا در زمینه اختصاص بودجه از بین ببرد.

با اینکه جو بایدن رئیس جمهوری کنونی ایالات متحده با وعده چرخش تمرکز سیاست خارجی دولتش بر چین به قدرت رسید اما با باور برخی کارشناسان، واشنگتن هنوز در عمل در مورد اختصاص دادن بودجه، به وعده خود عمل نکرده است. این نگرانی که در دولت های پیشین نیز وجود داشته، در سال جاری با اختصاص یافتن میلیاردها دلار کمک نظامی به اوکراین، تشدید شده است.

کاخ سفید در ماه مه اعلان کرد که قصد دارد ۱۵۰ میلیون دلار در مناطق جنوب و شرق آسیا در حوزه هایی از دگرگونی های اقلیمی تا زیرساخت ها، سرمایه گذاری کند. با اینکه منتقدان دولت بایدن این مبلغ را در مقایسه با مبالغی که چین در این منطقه هزینه می کند، اندک ارزیابی کرده اند اما جیک سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده، کم کاری در این زمینه را رد کرد.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا با استقبال از اقدام کنگره برای اختصاص داده شدن مقدار زیادتری بودجه به منطقه هند و اقیانوسیه و توجه اعضای هر دو حزب اصلی حاضر در کنگره، خواستار بالا برده شدن سقف کلی بودجه سالانه این کشور شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.