اوکراین عضو اتحادیه اروپا می شود؟

رویترز گزارش داد، «اورسولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا در جریان سفر غیرمنتظره خود به کیف به «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین گفت که نظر اجرایی اتحادیه اروپا درباره پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا تا پایان هفته آینده آماده خواهد شد.

«فون در لاین» در یک کنفرانس خبری مشترک گفت که گفتگوها با زلنسکی باعث شده تا بتوانیم ارزیابی خود درباره نامزدی اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا را تا پایان هفته آینده اعلام کنیم.

پذیرش نامزدی اوکراین در اتحادیه اروپا تنها یک گام اولیه برای عضویت این کشور خواهد بود و این مسیر یک روند طولانی را به همراه خواهد داشت. همه ۲۷ دولت عضو اتحادیه اروپا باید با اعطای وضعیت نامزدی اوکراین موافقت کنند. پس از آن مذاکرات گسترده‌ای در مورد اصلاحات مورد نیاز قبل از عضویت کیف، اعلام و انجام خواهد شد.

رئیس کمیسیون اروپا در عین حال در دومین سفر خود به کیف از زمان آغاز جنگ در ماه فوریه، به زلنسکی یادآوری کرد که با وجود پیشرفت در اصلاحات اداری و جاهای دیگر، هنوز کارهای زیادی باید انجام شود. او در این کنفرانس گفت: «با وجود کارهای زیاد انجام شده در تقویت حاکمیت قانون، اما اوکراین هنوز نیاز به اصلاحات زیادی برای مبارزه با فساد دارد.»

پیشتر «کلمان بون» (Clément Beaune) نماینده وزیر خارجه فرانسه در امور اروپا در سخنانی اعلام کرده بود که شاید ۱۵ تا ۲۰ سال طول بکشد تا تلاش اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا به نتیجه برسد.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در ۲۸ فوریه (۹ اسفند ۱۴۰۰) و درست ۴ روز پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در این کشور، درخواست پیوستن کشورش به اتحادیه اروپا را امضا کرد و خواستار تسریع رسیدگی به این روند شده بود.

پیشتر «دیمیتری مدودف» نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه هم گفته بود که مسکو مخالفتی با الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا ندارد؛ اما مشکل این است که در حال حاضر، عضویت در ناتو یکی از پیش شرط‌های عضویت در اتحادیه اروپا است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.