بایدن تورم آمریکا را گردن پوتین انداخت

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در بیانیه ای با توجه به افزایش سرسام آور قیمت ها در کشورش مدعی شد مقابله با تورم را در اولویت دولت خود قرار داده اما "افزایش قیمت ها نتیجه اقدامات ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه" بوده و در ماه مه به شدت بر آمریکا تاثیر گذاشته است.

این نرخ تورم، فشار هزینه ها را به خانوارهای آمریکایی حفظ کرده و بحران سیاسی جو بایدن رئیس جمهوری دموکرات این کشور را بدتر می کند.

وزارت کار آمریکا روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف کننده، معیاری گسترده برای قیمت کالاهای روزمره از جمله بنزین، مواد غذایی و اجاره، در ماه می نسبت به سال گذشته ۸.۶ درصد افزایش یافته است.

رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه به وقت محلی افزود: قیمت بالای بنزین  در جایگاه های سوخت، قیمت انرژی و مواد غذایی حدود نیمی از افزایش قیمت ماهانه را به خود اختصاص داده است و قیمت بنزین در بسیاری از نقاط آمریکا از زمانی که نیروهای روس تهدیدات خود علیه اوکراین را آغاز کردند، ۲ دلار در هر گالن(۳.۸ لیتر) افزایش یافته است.

بایدن تصریح کرد: در حالی که ما به تلاش خود برای دفاع از آزادی در اوکراین ادامه می دهیم، باید اقدامات فوری یشتری  برای کاهش قیمت ها در آمریکا انجام دهیم.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: قیمت ها در پمپ بنزین ها بخش عمده ای از تورم در آمریکا هستند و جنگ در اوکراین عامل اصلی آن است. آمریکا  در مسیر تولید بی سابقه نفت در سال آینده است و من برای تسریع این تولید با صنعت نفت آمریکا همکاری می کنم.

وی اضافه کرد: با این حال صنایع نفت و گاز و پالایش آمریکا نباید  از چالش ایجاد شده به دلیل جنگ اوکراین استفاده کرده و با افزایش بیش از حد قیمت ها برای کسب سود بیشتر، شرایط را برای خانواده های آمریکایی بدتر کنند.

بایدن گفت: از کنگره می‌خواهم لایحه‌ای را برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل در این ماه تصویب کند تا بتوانیم قیمت کالاها را کاهش دهیم.

وی همچنین از کنگره آمریکا خواست قانونی برای کاهش هزینه‌های خانواده‌ها مانند قبوض انرژی و نسخه های دارویی تصویب کند.

بایدن با بیان این ادعا که کسری بودجه در دولت او بیش از هر زمان دیگری کاهش یافته است، همچنین گفت که اگر کنگره اصلاحات مالیاتی را تصویب کند تا ثروتمندترین آمریکایی ها و شرکت های بزرگ سهم خود را بپردازند، می توانیم این فشار تورمی را حتی بیشتر کاهش دهیم.

رئیس جمهوری آمریکا در عین حال طرح برخی جمهوریخواهان در کنگره را موجب افزایش مالیات بر طبقه متوسط ​​و خانواده های کارگری دانست و اعلام کرد این گامی  اشتباه خواهد بود و به شدت با آن مخالفم.

تورم بالا، فشارهای مالی شدیدی را برای اکثر خانوارهای آمریکایی ایجاد و آنها را مجبور به پرداخت هزینه های بیشتر روزمره برای کالاهایی مانند غذا، بنزین و اجاره کرده است. این تورم به خصوص بر آمریکایی‌های کم‌درآمد فشار می آورد که درآمدهای آنها به شدت از نوسانات قیمتی تاثیر می گیرد.

تورم همچنین  افزایش دستمزدهای کارگران آمریکایی را که در ماه های اخیر شاهد آن بوده اند، بی اثر می‌کند.

 وزارت کار آمریکا، تورم در ماه آوریل (ماه گذشته میلادی) را ۸.۳ درصد اعلام کرده است که همچنان در بالاترین سطح در ۴۰ سال  گذشته است. تورم در ماه مارس  ۸.۵ درصد بود.

مشکلات در زنجیره تأمین، جنگ اوکراین و تقاضای بسیار از سوی مصرف کنندگان، قیمت کالاها را همچنان در آمریکا در بالاترین سطح خود در ۴۰ سال گذشته نگاه داشته است.

سازمان اطلاعات انرژی نیز تخمین زده است که در تابستان امسال قبض برق خانوارهای آمریکایی به طور متوسط ۳.۹ درصد افزایش خواهد یافت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.