کهن‌ترین دست‌نوشته امام خمینی (ره)، موجود در کتابخانه و موزه وزیری یزد از مراکز فرهنگی وابسته به آستان قدس رضوی همزمان با ایام رحلت بنیانگزار کبیر انقلاب اسلامی به صورت برخط در مشهد رونمایی شد.

یک کارشناس و پژوهشگر تاریخ و مدیر اشراف و ارزیابی حرم مطهر رضوی روز سه‌شنبه در این مراسم که در محل موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری حرم رضوی برگزار شد، گفت: این دست‌نوشته امام(ره) مربوط به ۱۴ اردیبهشت سال ۱۳۲۳ است.

مهدی لسانی با اشاره به آیه قیام در آغاز این دست نوشته بیان کرد: روحیه تحول خواهی امام در این دست نوشته آشکار است و ایشان در این نوشتار به تحلیل اوضاع گذشته، حال و آینده مردم می‌پردازند و قیام برای خدا را تنها راه اصلاح دوجهان می‌دانند.

وی ادامه داد: امام در ادامه به دلایل عقب‌ماندگی ایران در آن دوره و بدبختی مسلمانان و ملت ایران اشاره می‌کنند و با تشریح وضعیت سیاسی اجتماعی ایران در زمان پهلوی اول، مسوولیت سنگین علما و روحانیون و دانشمندان و وطن خواهان برای نجات مردم و کشور را برمی‌شمارند و نسبت به عواقب زیان‌بار غفلت سیاسی آن‌ها هشدار می‌دهند.

وی اظهار داشت: محور بیانات حضرت امام(ره) در این متن اتحاد در مقابل تفرقه‌زدگی در کشور، تمدن‌سازی، قیام علیه حکومت طاغوتی و نجات دین است.

تولیت مسجد مقدس جمکران نیز در ارتباط تلفنی با این مراسم گفت: حجت‌الاسلام سید علی‌محمد وزیری واقف کتابخانه و موزه وزیری یزد را از روحانیون معروف این شهر برشمرد که خدمات علمی و اجتماعی زیادی را پیش از پیروزی انقلاب انجام داده است.

قدیمی ترین دست نوشته امام خمینی(س) در مشهد رونمایی شد

حجت‌الاسلام‌ محمدحسن رحیمیان در خصوص دستخط امام(ره) نیز اظهار داشت: حجت‌الاسلام وزیری یک‌بار که به منزل شهید صدوقی در قم می‌رود، وی ورود او را به امام خمینی(ره) اطلاع می‌دهد و امام(ره) برای دیدن مرحوم وزیری به آنجا می‌آیند.

وی ادامه داد: در آن زمان هنوز شخصیت امام مشهور نبود اما مرحوم وزیری با شناختی که از امام پیدا می‌کند از ایشان درخواست می‌نماید که یادداشتی بنویسند و امام (ره) در متنی روان ۲ صفحه و نیم مطلبی با خطی زیبا می‌نویسند که این دستخط برای اولین بار در سال ۶۰ در مجله‌ای به چاپ می‌رسد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.