جزئیات اقدام ضد ایرانی مشترک آمریکا و کشورهای عربی

کشورهای عضو مرکز هدف‌گیری تأمین مالی تروریسم که شامل آمریکا و چند کشور عربی است اسامی چند نفر از جمله دو تبعه ایران را در فهرست ادعایی تحریم خود قرار داد.

سازمان امنیت کشور عربستان سعودی امروز دوشنبه مدعی شد که افراد و گروههای مختلفی را در لیست تروریستی خود قرار داده است.

شبکه خبری الحدث گزارش داد، کشورهای عضو «مرکز مقابله با تأمین مالی تروریسم» که عربستان سعودی عضو آن است اسامی ۱۳ فرد و سه گروه را در لیست «تروریستی» قرار دادند.

 به گزارش این شبکه، در این لیست، نام سه نفر از کسانی که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارتباط دارند، نیز در این لیست قرار دارد. دو نفر از این افراد تبعه ایران و یک نفر دیگر تبعه لبنان است. 

 یک تبعه افغانستانی، سه تبعه سوری و۶ تبعه نیجریایی دیگر کسانی هستند که در این فهرست قرار گرفته‌اند. اتهام تبعه‌های نیجریه این است که «یک باند وابسته به گروه تروریستی بوکوحرام را ایجاد کردند تا برای اعضای این گروه که در نیجریه حضور دارند، کمک مالی جمع کنند».

اتهام تبعه‌های سوری نیز این است که مؤسس شرکت سوری «القاطرجی» هستند و مرکز مذکور مدعی است که این شرکت، مسئول رساندن سوخت به گروه تروریستی داعش است.

الحدث همچنین گزارش داد، نام گروههای «سرایا الاشتر» و «سرایا المختار» که در بحرین حضور دارند و شرکت القاطرجی  هم در این لیست دیده می‌شود. این دو گروه به دلیل ارتباط با سپاه در فهرست قرار داده شده‌اند.

آمریکا و عربستان سعودی در ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ با امضای یک توافق‌نامه، مرکز موسوم به «مقابله با تامین مالی تروریسم» (Terrorist Financing Targeting Center) را تاسیس کردند. این مرکز تا کنون به زعم خود، طی شش مرحله، ۸۲ فرد و گروه را در لیست تحریمی خود قرار داده است.

با استناد به آیین‌نامه موسوم به مبارزه با جرایم تروریستی و تأمین مالی آن در عربستان، هر کسی که در این کشور متهم به حمایت از تروریسم شود، همه داراییها و اموالش بلوکه خواهد شد.

این ادعا در حالی از سوی عربستان سعودی مطرح می‌شود که این کشور به همراه آمریکا یکی از حامیان اصلی تروریسم در منطقه خاورمیانه و سراسر جهان به شمار می‌روند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.