اختراع جدیدی که به مشکل بلع قرص‌ها در کودکان و سالمندان کمک می‌کند

به گزارش وب‌ام‌دی، کودکان و سالمندانی که در بلعیدن قرص‌های دارویی مشکل دارند، ممکن است از یک اختراع جدید سود ببرند که به آنها کمک می‌کند داروهای خوراکی را پایین دهند.

پژوهشگران در «انستیتو تکنولوژی ماساچوست» (MIT) ژلی به دست آمده از روغن‌های با پایه گیاهی را ساخته‌اند که با ترکیب کردن آن دارو می‌توان فرو دادن دارو را ساده‌تر کرد.

این ژل‌ها بیرون از یخچال پایدار هستند و می‌توان آنها را به صورت قوام‌های گوناگون مانند یک نوشابه غلیظ، ماست یا پوره تهیه کرد.

جیووانی تراورسو، نویسنده ارشد مقاله این بررسی که در MIT مهندسی مکانیک تدریس و در بیمارستان زنان و بریگهان بوستون نیز به عنوان متخصص گوارش کار می‌کند، می‌گوید: «این سیستم با توجه به سادگی و ارزان بودنش می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای در آسان‌تر کردن مصرف داروها برای بیماران داشته باشد.»

 

 سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) انجام یک کارآزمایی بالینی با این ژل را در بیمارستان بریگهان و زنان در ماه‌های آینده تایید کرده است. این گروه پژوهشی در بررسی قبلی‌شان نشان دادند که می‌توانند از این ژل‌ها که «اولئوژل» (oleogels) نامیده می‌شوند برای آسانتر کردن مصرف انواع داروها برای درمان بیماری‌های عفونی در حیوانات استفاده کرد.

این گروه پژوهشی برای ساختن این ژل‌ها، چندین نوع روغن مشتق از گیاهان مانند روغن کنجد، روغن بذر کتان و روغن پنبه‌دانه را در ترکیب با مواد خوراکی ایجادکننده ژل مانند موم زنبور عسل و موم سبوس برنج آزمایش کردند.

 

سپس این پژوهشگران ترکیب‌های به دست آمده را بوسیله گروهی از چشنده‌های حرفه‌ای آزمایش کردند. این چشنده‌های حرفه‌ای نظر دادند که مطبوع‌ترین ژل‌ها از روغن‌های دارای رایحه خنثی مانند روغن پنبه‌دانه یا روغن‌ها با اندکی طعم آجیلی مانند روغن کنجد به دست می‌آیند.

این گروه پژوهشی ژل‌هایشان را با سه داروی غیرقابل‌حل در آب در فهرست داروهای ضروری سازمان جهانی بهداشت برای کودکان آزمایش کردند. آنها «پرازیکوانتل» که برای درمان عفونت‌های انگلی استفاده می‌شود، «لومفانترین» که برای درمان مالاریا به کار می‌رود و «آزیترومایسین» را که برای درمان عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود، انتخاب کردند.

این پژوهشگران می‌گویند بر اساس این فهرست داروهای بیماری‌های عفونی کودکان را در صدر داروهایی می‌دانند که این ژل‌ها می‌توانند به مصرف‌شان کمک کنند.

به گفته این پژوهشگران گرچه این بررسی بر داروهای مربوط به بیماری‌های عفونی متمرکز بود، اما از دیدگاه ترکیبات مورد استفاده آنها  مهم نیست که چه دارویی را در وارد این سیستم‌ها کرد.

پژوهشگران برای هر یک از این داروها «اولئوژل‌»هایی یافتند که بتوانند داروها را به همان‌اندازه یا میزان بیشتر از قرص‌های این داروها وارد بدن کنند. به علاوه، آنها توانستند یک آنتی‌بیوتیک محلول در آب به نام «موکسیفلوکساسین هیدروکلراید» را با استفاده از همین ژل‌ها وارد بدن افراد کنند.

این پژوهشگران یک «پخش‌کننده» (dispenser) که مانند یک کیسه ماست قابل‌فشردن است، طراحی کردند که دارای بخش‌های درونی جداگانه برای دوزهای جداگانه دارو است تا وارد کردن دوز درست داروها  را برای کودکان برای مبنای وزنشان ساده‌تر کنند.

به گفته این پژوهشگران، این ژل‌ها می‌توانند برای کودکان در همه سنین و مکان‌ها سودمند باشند، به خصوص در کشورهای در حال توسعه که نیاز به داروهای پایدار در شرایط بدون یخچال دارند. این ژل‌ها همچنین می‌تواننند به سالمندان به خصوص بیماران سکته مغزی در فرو دادن قرص‌ها کمک کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.