هشدار وزیر لبنانی نسبت به تنش‌های امنیتی به دلیل اقدامات رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری ملی لبنان، وزیر دفاع دولت پیشبرد امور لبنان یکشنبه شب تحرکات رژیم صهیونیستی در مناطق مورد مناقشه در جنوب این کشور را تحریک‌آمیز خواند.

«موریس سلیم» گفت: تحرکات اسرائیل در منطقه مورد مناقشه در جنوب لبنان چالشی و تحریک آمیز است و نقض آشکار ثباتی است که منطقه جنوب لبنان از آن برخوردار است.

وی افزود: اسرائیل بار دیگر تمام قوانین و هنجارهای بین‌المللی را نقض و تلاش می‌کند تا اراده خود را بر مرزهای لبنان تحمیل کند. این اقدامات تلاش‌های انجام شده برای از سرگیری مذاکرات برای تعیین مرزهای دریایی که در آن آمریکا نقش میانجی را ایفا می‌کند و تحت نظارت سازمان ملل متحد انجام می شود را از بین می‌برد.

وزیر دفاع لبنان از جامعه بین‌الملل و سازمان ملل متحد خواست تا به سرعت برای پایان دادن به اقدامات جدید اسرائیل و اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی پیش از هرگونه تنش امنیتی در جنوب لبنان که بر ثبات منطقه تاثیر خواهد داشت، اقدام کنند.

پیش تر نیز نخست وزیر لبنان درخصوص منطقه دریایی مورد مناقشه با رژیم صهیونیستی نسبت به ایجاد بحرانی جدید هشدار داده بود و گفت: اسرائیل به دنبال تحمیل یک عمل انجام شده به لبنان است.

لبنان سال ۹۸ مجوز ایجاد کنسرسیومی متشکل از شرکت ایتالیایی «انی»، «توتال» فرانسه و «نواتک» روسیه را صادر کرد تا نخستین حفاری دریایی کشورش را در دو بلوک انجام دهد.

یکی از این بلوک‌ها، بلوک ۹، مرز آبی مورد منازعه اسرائیل و لبنان است.

لبنان همچنین تاکید می‌کند که منازعه با اسرائیل بر سر مرزهای دریایی، بیروت را از بهره‌برداری از ذخایر انرژی زیردریایی بالقوه در بلوک ۹ باز نمی‌دارد.

به تازگی شرکت یونانی «انرژین» مجوز اکتشاف گاز در میدان «کاریش» واقع در این منطقه را از تل‌آویو گرفته و در این چارچوب اسرائیل از ورود یک کشتی حفاری به این میدان به منظور آماده سازی برای شروع اکتشاف اولین چاه گاز در آن خبر داده است.

«نبیه بری» رئیس مجلس لبنان پیشتر تاکید کرده بود که عملیات حفاری رژیم صهیونیستی در مناطق مورد مناقشه مرزی دو طرف، مغایر با اصول و چارچوب توافق ترسیم مرزها است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.