درخواست کمک نظامی اوکراین از اسرائیل

یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اظهار کرد: موضع اسرائیل کاملا شبیه موضع غرب است باید همه کار کرد تا از رویارویی مسلحانه با اوکراین اجتناب شود. اسرائیل طرفی در درگیری روسیه و اوکراین نیست. از این رو هوشیارانه برخورد می‌کند.

وی اشاره کرد: براساس درخواست اوکراین، نفتالی بنت، نخست به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برگزاری نشستی بین او و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در قدس را مطرح کرده بود که پاسخی از جانب روسیه درخواست نشد.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی افزود: از رهگذر مذاکراتی که اسرائیل با دولت آمریکا از طریق کانال‌های دیپلماسی و اطلاعات دارد شهروندان اسرائیلی از اوکراین خارج می‌شوند، من به اسرائیلی‌ها می‌گویم قبل از پیچیده شدن اوضاع به اسرائیل بازگردند.

او ادامه داد: اسرائیل طرح فوق‌العاده‌ای برای گشایش هیئت دیپلماتیک جایگزین در لویو در غرب اوکراین یا خارج کردن زمینی اسرائیلی‌ها از طریق لهستان، مجارستان، اسلواکی،‌ مولداوی و رومانی در نظر دارد و ما عملا با این کشورها مذاکرات اولیه را انجام داده‌ایم.

این اظهارات در حالی است که روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از لاپید نوشت: اقلیت بزرگ یهودیان در اوکراین هستند که بزرگترین اقلیت در جهان محسوب می‌شوند و ما با آنها از طریق سفیر و معاونش در ارتباط هستیم.

او افزود: هفته آینده ۳۱ پرواز هوایی به اسرائیل خواهیم داشت تا اسرائیلی‌ها را از اوکراین منتقل کنند.

وزیر خارجه این رژیم درباره عدم حمایت صریح اسرائیل از اوکراین افزود: ما باید بیش از وزیران خارجه دیگر محتاط باشیم زیرا من مشکلی دارم که وزیران خارجه دیگر ندارند.

او توضیح داد: در روسیه و اوکراین دو جامعه بزرگ یهودی هستند و بخشی از مسؤولیت ما حفظ آنهاست. این مساله می‌طلبد موضعی محتاطانه داشته باشیم و تمام تلاش ما باید عدم وقوع درگیری بین روسیه و اوکراین باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.