راه‌هایی برای مشارکت دادن کودکان در آشپزی+اینفوگرافیک

آشپزی گروهی والدین و فرزندان علاوه بر ایجاد یک زمان باکیفیت و بهبود رابطه آنها، مهارت‌های ریاضیاتی و علمی کودکان را هم تقویت می‌کند.

آشپزی با کودکان یک فعالیت آموزشی سرگرم‌کننده است که می‌تواند بسیاری از توانایی‌های فرزندانمان را به طور همزمان بهبود بخشد. کودکانی که در آشپزی گروهی شرکت می‌کنند، می‌توانند ریاضیات، علوم، زبان، رشد حرکتی، هنر و مهارت‌های اجتماعی را از این طریق تقویت کنند، زمان باکیفیتی با والدین خود بگذرانند و لذت ببرند. 

مشارکت دادن کودکان خردسال در تجربه آشپزی برنامه‌ریزی شده راهی عالی برای آموزش عادات خوب غذایی به آنهاست؛ پخت و پز به افراد حساس کمک می‌کند تا نسبت به غذاهای جدیدی که تهیه می‌کنند احساس مالکیت کنند و این کار، احتمال علاقه‌مند شدن آنها به غذاهای متنوع را زیاد می‌کند. دانشگاه نوادا دوره‌ای تعریف کرده که طی آن کسب مهارت‌های آمادگی مدرسه را در آشپزی گروهی با والدین به کودکان آموزش می‌دهد.

کودکان با دنبال کردن دستورالعمل‌ها شمارش، اندازه‌گیری و ترتیب را آموزش می‌بینند و در ضمن کار با غذا، شکل‌ها و رنگ‌ها برای آنها آسان می‌شود. برای بچه‌های بزرگ‌تر، خواندن کتاب‌های آشپزی و دستورالعمل‌ها باعث یادگرفتن واژگان جدید و تقویت مهارت روخوانی می‌شود. مشاهده تغییر مواد غذایی در حین پخت و کشف و استفاده از حواس پنجگانه، کارکردی شبیه درس‌های علوم دارد؛ تزئین غذاها هم می‌تواند یک فعالیت خلاقانه باشد.

 

یادگرفتن روش صحیح نگهداری غذا و شستن دست‌ها را هم می‌توان در کنار معرفی مفاهیم تغذیه و غذاهای سالم آموزش داد. آشپزی گروهی مسئولیت‌پذیری، همکاری با یکدیگر، به اشتراک گذاشتن، تکمیل یک کار و احساس اعتماد به نفس را تقویت می‌کند و انجام کارهای ظریفی مانند شکستن تخم مرغ، خرد کردن، هم زدن، ریختن و برش دادن مهارت‌های حرکتی کودکان را پرورش می‌دهد.

چگونه با کودکان خردسال آشپزی کنیم؟

۱- با شستن کامل دست‌ها، حداقل ۲۰ ثانیه، شروع کنید. قبل از پخت و پز در مورد قوانین آشپزخانه بحث کنید و هر زمان که لازم بود آنها را تکرار کنید.

 

۲- کودک را هم سطح با میز قرار دهید؛ می‌توانید از چهارپایه استفاده کنید. اگر در حال آماده‌سازی مواد هستید، نسشتن روی میز یا زمین هم خوب است. وسایل و کارهای مناسب سن او را آماده کنید.

۳- دستور غذا را با فرزندتان بخوانید. توضیح دهید که برای تهیه غذا، مراحل نوشته شده در دستور را دنبال می‌کنید.

۴- ترجیحا از  وسایلی استفاده کنید که خراب نشوند. به شکل مستمر روی فعالیت فرزندتان نظارت کنید.

۵- دستورالعمل‌های ساده را یکی یکی انجام دهید و صبور باشید. منتظر خرابکاری و آشفتگی باشید.

۶- کودکان را در تمیزکاری نهایی مشارکت دهید.

اینفوگرافیک | راه‌هایی برای مشارکت دادن کودکان در آشپزی | چگونه ریاضی فرزندمان را در آشپزخانه تقویت کنیم؟

اگر بچه‌ها به درست کردن غذا کمک کنند، احتمال بیشتری دارد که سر سفره خانوادگی بنشینند؛ این کار باعث شکل گرفتن مهارتی مادام‌العمر در فرزند شما خواهد شد که حتی وقتی خانواده خودش را تشکیل داد هم برایشان ارزشمند خواهد بود. سنت‌ها و روال‌های خانوادگی‌ای مانند این کار، به ایجاد روابط قوی‌تر کمک می‌کند.

کودکانی که تجربیات آشپزی خوبی داشته باشند، اعتماد به نفس و عزت نفس بالاتری پیدا می‌کنند و نسبت به خود احساس بهتری خواهد داشت. برخی مطالعات منتشر شده در کتابخانه ملی پزشکی آمریکا نشان می‌دهد اگر بچه‌ها در تهیه غذاهای جدید کمک کنند، اغلب تصمیم می‌گیرند که آنها را امتحان کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.