ادعای عجیب بایدن: از بحران شیرخشک خبر نداشتم!

رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی متناقض با اظهارات مقامات دولتش درباره آگاه بودن وی از کمبود شیرخشک در آمریکا از روز اول، گفت که دو ماه بعد در جریان این کمبود قرار گرفته است.

بایدن در جریان میزگردی در کاخ سفید با تولیدکنندگان شیر خشک گفت: من اوایل آوریل از این مشکل و این که چقدر شدید است، آگاه شدم. ما هر کاری که در توان داشتیم از آن زمان به بعد انجام دادیم. فکر نمی‌کنم کسی تأثیر تعطیلی یک تأسیسات را پیش‌بینی می‌کرد.

به گزارش وبگاه خبری «هیل»، اظهارات بایدن در تضاد با مقامات دولتش است که بارها گفته‌اند کاخ سفید از فوریه به طور شبانه‌روزی برای رسیدگی به این موضوع کار می‌کند. «کارین ژان-پی‌یر» سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس مطبوعاتی اواخر روز چهارشنبه تاکید کرد که کاخ سفید از روز اول فراخوان کارخانه تحت اداره «ابوت نیوتریشن» در فوریه، با آژانس‌ها برای پاسخگویی به کمبود شیرخشک در آمریکا همکاری می‌کند، اما از توضیح بیشتر در مورد اینکه چرا بایدن تا ماه آوریل از این وضعیت مطلع نشد، خودداری کرد.

طبق این گزارش، اعتراف بایدن دقایقی پس از آن صورت گرفت که مدیران برخی از تولیدکنندگان پیشرو گفتند که می‌دانستند این تعطیلی تأثیر قابل توجهی بر در دسترس بودن شیرخشک خواهد داشت. «رابرت کلیولند» معاون ارشد شرکت «رِکیت» در نشست مذکور با رئیس‌جمهور آمریکا گفت: ما از تأثیر کلی این امر آگاه بودیم. از همان ابتدا می‌دانستیم که این یک رویداد بسیار جدی خواهد بود.

کلیولند گفت وقتی در مورد فراخوان و تعطیلی آن شنید، بلافاصله با شرکای خرده‌فروشی شرکت مانند «تارگت» و «والمارت» تماس گرفت تا به آن‌ها کمک کند تمام موجودی موجود را سفارش دهند و آن را از مراکز توزیع به قفسه‌های فروشگاه‌ها منتقل کنند.

یک کارخانه تولیدی در میشیگان که توسط ابوت نیوتریشن اداره می‌شود، در اواسط فوریه پس از بازرسی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) که شرایط غیربهداشتی و گونه‌های متعددی از یک باکتری را پیدا کرد که می‌تواند برای نوزادان کشنده باشد، تعطیل شد. در همان زمان، این شرکت فراخوانی سراسری برای تمام برندهای شیرخشک که در این کارخانه تولید شده بود، صادر کرد.

به گزارش هیل، چهار نوزاد در بیمارستان بستری شده‌اند و دو نوزاد پس از آلوده شدن به این باکتری جان خود را از دست دادند. اما سازمان غذا و دارو نتوانسته به طور قطعی باکتری‌های موجود در کارخانه ابوت را به گونه‌های موجود در نوزادان بیمار مرتبط کند. این شرکت یکی از تنها چهار شرکتی است که تقریباً ۹۰ درصد از بازار شیرخشک در ایالات متحده را دست دارد. زمانی که شرکت ابوت نیوتریشن کارخانه تحت نظر خود را تعطیل کرد و برای جمع‌آوری شیرخشک ساخته شده در آنجا فراخوان داد، زنجیره تامین این محصول در آمریکا که قبلاً به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا تحت فشار بود، دچار اختلال جدی شد.

بحث کمک مالی هنگفت دولت بایدن به اوکراین در بحبوحه مشکلات مالی آمریکا به ویژه معضل کمبود شیر خشک در این کشور، به بحث داغ در واشنگتن تبدیل شده است. چندی پیش اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه  مجلس نمایندگان آمریکا و سنای این کشور بسته کمک‌ حدود ۴۰ میلیارد دلاری این کشور به اوکراین را تصویب کردند و این در حالی است که منتقدان آمریکایی از جمله ترامپ می‌گویند که بایدن در شرایطی که ایالات متحده آمریکا با مشکل کمبود شیرخشک روبرو است نباید این مبلغ هنگفت را در اختیار اوکراین قرار دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.