«مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا امروز پنجشنبه اعلام کرد آمریکا با ترکیه بر سر برقراری آتش‌بس در سوریه به توافق دست پیدا کرده است. 

مایک پنس که در یک کنفرانس خبری در ترکیه حضور داشت همچنین گفت که ترکیه و آمریکا بر سر محافظت از زندان‌ها در شمال سوریه و مقابله با داعش به توافق دست یافته‌اند. 

پنس گفت که آمریکا موافقت کرده در جریان برقراری آتش‌بس از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ترکیه خودداری کند. 

طبق توافق آمریکا و ترکیه، آنکارا عملیات در شمال سوریه را برای ۱۲۰ ساعت متوقف خواهد کرد تا به شبه‌نظامیان ی.پ.گ اجازه دهد ۲۰ مایل از مرزهای ترکیه عقب‌نشینی کند.

طبق این توافق، آمریکا عقب‌نشینی شبه‌نظامیان ی.پ.گ را از منطقه امن تسهیل خواهد کرد و بعد از این عقب‌نشینی، آتش‌بس دائمی برقرار خواهد شد. در این زمان، آمریکا تحریم‌های اعمال شده از سوی قوه مجریه علیه ترکیه را رفع خواهد کرد و تحریم‌های جدیدی اعمال نخواهد کرد.

پایگاه میدل‌ایست‌آی گزارش داده دولت ترامپ احتمالاً وارد رایزنی‌هایی با کنگره خواهد شد تا از اعمال تحریم‌های جدید علیه ترکیه جلوگیری کند.

«مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا که در این کنفرانس خبری در کنار پنس حضور داشت گفت: «توافق با ترکیه موفقیتی بزرگ برای نجات جان میلیون‌ها نفر است.»

ترامپ از «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه هم تشکر کرد. او گفت: «می‌خواهم از رئیس‌جمهور اردوغان هم تشکر کنم و به او تبریک بگویم. او دوست من است و خوشحالم که هیچ‌گاه مشکل نداشتیم، چون صادقانه بگویم او رهبر بسیار خوبی است و آدمی بسیار سرسخت و قوی است. او کار درستی انجام داد و آن را تحسین می‌کنم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.