بوزداغ افزود: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده که کشورش تسلیحات یگان‌های مدافع خلق کرد را پس از پایان نبرد با داعش جمع‌آوری خواهد کرد. معاون نخست‌وزیر ترکیه تماس تلفنی روز جمعه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را «نقطه تحولی» در تنش‌های موجود میان دو کشور توصیف کرد. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اوایل هفته جاری اظهار کرد: اردوغان روز جمعه در گفت‌وگو با ترامپ به تضمین‌هایی درباره توقف تجهیز گروه‌های کرد سوریه به سلاح دست یافت.

به گفته این وزیر ترکیه، ترامپ در تماس تلفنی روز جمعه به اردوغان به شکل واضح اطمینان داد که تحویل اسلحه به یگان‌های مدافع خلق کرد متوقف خواهد شد. ترامپ تاکید کرد که این مزخرفات باید مدت‌ها قبل تمام می‌شد.

ترکیه کردهای سوریه موسوم به یگان‌های مدافع خلق (YPG) را جزو نیروهای تروریستی می‌داند و می‌گوید که این گروه ارتباط نظامی و فکری با گروه پ‌ک‌ک دارد. این در شرایطی است که نیروهای کردهای مدافع خلق در میان نیروهای دموکراتیک سوریه پراکنده شده‌اند و در کنار نیروهای عرب سوری قرار گرفته‌اند. این گروه مهم‌ترین نیروی زمینی برای ائتلاف جنگی علیه داعش به‌حساب می‌آید و آمریکا برای مبارزه با داعش روی این گروه حساب ویژه‌ای باز کرده است. کاخ سفید نیز روز جمعه با تایید گفت‌وگوی تلفنی بین دو رئیس‌جمهوری گفت که آمریکا و ترکیه در زمینه کمک به نیروهای دموکراتیک سوریه به توافقاتی دست یافته‌اند. سخنگوی نیروی ائتلاف نیز تصریح کرد که واشنگتن به دنبال راهی برای حمایت از نیروهای دموکراتیک است که بخشی از آنها کرد هستند. او گفت که واشنگتن در نظر دارد این یاری‌رسانی گستره‌ای به اندازه کمک‌های مشورتی تا تمرین مشترک با نیروهای دموکراتیک سوریه داشته باشد. در عین حال این سخنگو تصریح کرد که محدودیت‌هایی از سوی آمریکا در ارسال اسلحه در نظر گرفته شده است.

البته محدودیت در ارسال تسلیحات بخشی از خواسته‌های آنکارا است. ترکیه از آمریکا خواسته است که واشنگتن تسلیحاتی را هم که در اختیار کردها قرار داده است پس بگیرد.

سایت گلوب‌اند میل نیز می‌گوید که ترامپ موافقت کرده است که ارسال اسلحه به نیروهای کرد را متوقف کند. این یکی از بزرگ‌ترین پیروزی‌های ترکیه در نبرد میان دو کشور به‌حساب می‌آید. این دو کشور چندی است که رابطه چندان مساعدی با یکدیگر ندارند و آنکارا توانسته است در میان این درگیری‌ها یک پیروزی برای خود به‌دست آورد. این درحالی است که کردها به‌شدت از ترامپ ناراحت هستند. راشاتودی در گزارشی به نقل از هیوا عثمان یک خبرنگار کرد می‌نویسد: کار آمریکایی‌ها با کردها تمام شد. حالا آنها می‌توانند وسایل خود را جمع کنند و بروند. این دقیقا چیزی است که در سوریه و عراق اتفاق افتاد.

هیوا عثمان می‌گوید دیگر کردها از این رفتار آمریکایی‌ها تعجب نخواهند کرد. سیاست آمریکا همواره توجه به دولت‌های مرکزی بوده است. کردها همواره خیال می‌کرده‌اند که آمریکا می‌تواند فارغ از پایتخت‌های کشوری که کردها در آن زندگی می‌کنند باشد اما آمریکا همواره سمت پایتخت‌ها بوده است.

این روزنامه‌نگار منتقد آمریکا می‌گوید: در سوریه نیز فقط زمان حمایت اهمیت داشت و پس از اتمام درگیری‌ها این مهلت زمانی تمام شده است. این به آن معنا است، حالا که داعش وجود ندارد لزومی به حمایت از کردها نیست.  عثمان هیوا در نهایت تصریح می‌کند: به‌نظر می‌رسد برای آمریکا دولت‌ها مهم‌تر از مردم‌هستند. کردها نیروهای موثری در جنگ با داعش بودند اما وقتی داعشی وجود نداشته باشد، کردها حکم سیب‌زمینی سوخته‌ای دارند که باید به دور انداخته شوند.

دکتر هوارمان علی، استاد دانشگاه ایشیک در اربیل هم می‌گوید: رها شدن از سوی آمریکا سرنوشت تلخ کردها است. تنها گروهی که همواره باید بها بپردازد،کردها هستند. او با قیاسی بین رفتار روسیه و آمریکا می‌گوید که روسیه در کنار نیروهای ارتش سوریه بود و همچنان در کنار آنها ایستاده است اما آمریکا به راحتی هر گروهی که کنارش ایستاده بود، پس زده است.