شینزو آبه: واشنگتن دیگر پلیس جهان نیست

نخست‌وزیر سابق ژاپن در مصاحبه‌ای اختصاصی، به بودجه نظامی کشورش، استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا، جنگ اوکراین و مسئله چین پرداخت.

شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق ژاپن در گفت‌وگو با روزنامه اکونومیست، تاثیر جنگ اوکراین بر ژاپن را چشمگیر دانست و گفت: وقتی کشوری عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل باشد، این شورا عملکرد خود را از دست می‌دهد... از آن بدتر این است که یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، تهدید هسته‌ای انجام داده است! در این شرایط، ما داریم می‌فهمیم که عزم و تلاش خودمان در حفاظت از کشورمان، مهم‌ترین عامل است. شاید برخی کشورها به ما سلاح بدهند، اما بجز متحدانمان، دیگر هیچ کس در کنار ما نخواهد جنگید.

همه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که مردم ژاپن موافق افزایش بودجه نظامی و صحبت درباره تسلیحات هسته‌ای هستند.

حزب لیبرال دموکرات ژاپن پیشنهاد داده تا بودجه نظامی این کشور به ۲ درصد از تولید ناخالص ملی افزایش یابد. شینزو آبه درباره طرح پیشنهادی‌ خود برای چگونگی مصرف این بودجه گفت: اول از همه، در تامین مهمات کمبود بودجه داریم، از گلوله تیربار گرفته تا موشک‌های سامانه‌های «ریم-۱۶۱ استاندارد ۳» و «PAC۳». بودجه تعمیر و نگهداری هم به شدت پایین است، سربازخانه‌ها و خانه‌های سازمانی پرسنل نیروهای دفاعی ما فرسوده شده است. علاوه بر این، ما در حال حاضر قراردادهایی برای تجهیزات دفاعی مختلف از جمله جنگنده‌های «اف-۳۵» داریم. فکر می‌کنم که لازم است آن‌هایی که در حال حاضر تحت قرارداد هستند، زودتر از موعد مقرر خریداری شوند.

وی افزود: در همین حال، باید هزینه‌های تحقیقات و توسعه خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم تا از خلاقیت‌های فناورانه در حوزه‌هایی مانند سایبری، فضایی و الکترومغناطیس حمایت کنیم.

اشتراک هسته‌ای ناتو

«سه کشور هسته‌ای ژاپن را احاطه کرده‌اند؛ زیر چتر آمریکا بازدارندگی هسته‌ای داریم»

او گفت: من نمی‌گویم که ژاپن باید در طرح «اشتراک هسته‌ای» شرکت کند، اما حقیقت این است که بسیاری از مردم از برنامه اشتراک هسته‌ای ناتو اطلاعی ندارند. کشورهایی مانند آلمان، بلژیک، ایتالیا و هلند بازدارندگی خود را با استقرار تسلیحات هسته‌ای (ناتو) در کشورهایشان تضمین می‌کنند و نیروهای مسلح خود این کشورها برنامه‌های ساخت تسلیحات هسته‌ای را کنار گذاشته‌اند. چیزی که من می‌خواهم این است که صحبت در این مورد تابو نباشد.

آبه ادامه داد: این ایده من قرار بود که بیدارباشی برای نحوه تفکر ما درباره بازدارندگی هسته‌ای باشد. ژاپن در حال حاضر بازدارندگی گسترده دارد؛ ژاپن زیر چتر آمریکا، بازدارندگی هسته‌ای دارد. وقتی آلمان هم می‌خواست میزبان سلاح‌های هسته‌آی آمریکا شود، صدراعظم وقت این کشور مطمئن نبود که می‌تواند امنیت خود را با اعتماد کامل به آمریکا تضمین کند یا نه. در دوره بازدارندگی گسترده فعلی، می‌خواهم آمریکا و ژاپن درباره زمان و چگونگی تلافی و اقدام متقابل با تسلیحات هسته‌ای گفت‌وگو کنند، از جمله در مورد استفاده از تسلیحات تاکتیکی هسته‌ای. باید سازوکاری ایجاد کنیم که در آن ژاپن بتواند در فرایند تصمیم‌گیری شرکت کند. این اقدام متقابل احتمالی آمریکا به نمایندگی از ژاپن را واقع‌گرایانه‌تر کرده و بازدارندگی ما را تقویت می‌کند.

نخست وزیر پیشین ژاپن گفت: واقعیت این است که سه کشور دارای سلاح هسته‌ای ژاپن را احاطه کرده‌اند، روسیه، چین و کره شمالی. پیونگ‌یانگ اخیرا پرتاب آزمایشی یک موشک بالستیک قاره‌پیما را با موفقیت به ثبت رساند، این بدین معناست که موشک‌های کره شمالی به خاک آمریکا می‌رسند. در نتیجه، وقتی واشنگتن می‌خواهد به نمایندگی از ژاپن تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی علیه کره شمالی استفاده کند، باید آمادگی احتمال درگیری جنگ هسته‌ای میان آمریکا و کره شمالی را داشته باشد. در مقابل، اگر کره شمالی معتقد باشد که آمریکا دست روی دست خواهد گذاشت، خطر هسته‌ای علیه ژاپن تشدید می‌شود. ما نمی‌گذاریم چنین فکری کنند. برای نیل به این هدف، مهم است که ژاپن و آمریکا گفت‌وگوهای مفصلی داشته و تصریح کنند که آمریکا به نیابت از ما (حملات هسته‌ای احتمالی علیه ژاپن را) تلافی خواهد کرد.

همکاری درازمدت با آمریکا

«آمریکا باید رهبری را به دست بگیرد اما دیگر پلیس جهان نیست»

او میزبانی ژاپن از پایگاه‌های نظامی و ناوهای هواپیمابر آمریکا را تسهیل‌کننده تداوم حضور ایالات متحده در منطقه هند-اقیانوس آرام و استراتژی روبه‌جلوی استقرار نیروهای این کشور در این منطقه دانست.

این نخست‌وزیر سابق ژاپن همچنین اذعان کرد که کشورش برای مقابله با توان نظامی چین به کمک آمریکا نیاز دارد، اما تصریح کرد: اتحاد آمریکا-ژاپن برای واشنگتن هم حیاتی است، خصوصا در حفظ نفوذ آمریکا در منطقه هند-اقیانوسیه.

او همچنین اذعان داشت که باور دارد که آمریکا «باید رهبری را به دست بگیرد» اما تصریح کرد که ارتش ایالات متحده دیگر «پلیس جهان» نیست. او گفت: ژاپن دوست دارد که راجع به یک جهان ایده‌آل صحبت کند، اما باید این نگرش سپردن همه چیز به دست آمریکا را تغییر دهیم. توکیو باید مسئولیت صلح و ثبات خود را بدست بگیرد و تمام تلاش خود را برای دستیابی به آن با کمک آمریکا انجام دهد.

ولادیمیر پوتین

«او قدرت را دوست دارد، اما واقع‌گراست»

شینزو آبه که در طول حیات سیاسی خود ۲۷ بار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دیدار داشته است، گفت: او قدرت را دوست دارد، اما همزمان واقع‌گرا هم هست. او از آن دسته آدم‌ها نیست که به دنبال ایده‌آل‌ها برود یا برای ایده‌ها فداکاری کند.

او درباره جنگ اوکراین گفت: پیش از آغاز جنگ، زمانی که آن‌ها (نیروهای روسیه) اوکراین را محاصره کرده‌ بودند، شاید می‌شد از جنگ پیش‌گیری کرد. اگر رئیس‌جمهوری اوکراین وعده می‌داد که عضو ناتو نخواهد شد و یا اگر به جمهوری‌های خودخوانده لوهانسک و دونتسک آزادی و خودمختاری بیشتری اعطا می‌کرد (شاید می‌شد جلوی این جنگ را گرفت). می‌فهمم که سخت بود، شاید هم یک رهبر آمریکایی می‌توانست این کار را انجام دهد، اما قطعا ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از پذیرش آن سر باز می‌زد.

وی افزود: حالا که جنگ در گرفته است، تنها گزینه ممکن حمایت از اوکراین و مقابله با حمله روسیه است. این تنها راه حفاظت از قوانین بین‌المللی است که پس از جنگ جهانی دوم وضع کرده‌ایم.

چین

«تا حد ممکن به فکر به‌هم‌زدن رابطه چین و روسیه بودم»

او فعالیت‌های نظامی چین و روسیه را به خدشه‌دار کردن به نظم جهانی پس از جنگ جهانی دوم متهم کرد و گفت: تا حد ممکن به فکر به‌هم‌زدن رابطه چین و روسیه بودم.

آبه تصریح کرد: اما در حوزه اقتصاد، چین نگرانی به مراتب بزرگتری است. با شرایط فعلی، احتمالا روسیه قدرت اقتصادی خود را از دست داده و به شریک کوچکتر چین تبدیل می‌شود.

خبرنگار اکونومیست با اشاره به این گزاره آبه که گفته بود «وضعیت اضطراری در تایوان، به معنای وضعیت اضطراری در ژاپن است»، از او پرسید که آیا به نظرش مردم ژاپن هم با او هم‌نظر هستند یا خیر.

آبه در پاسخ گفت: ژاپن و تایوان تنها ۱۰۰ کیلومتر با هم فاصله دارند. چین در صورت حمله مسلحانه به تایوان، باید برای دستیابی به برتری هوایی وارد حریم هوایی ژاپن شود. این وضعیتی حیاتی را تحت قانون صلح و امنیت رقم خواهد زد و ما هم از ارتش آمریکا حمایت تدارکاتی خواهیم داشت. علاوه بر این، بسیاری از مردم ژاپن در تایوان مشغول به کار هستند. مطمئن هستم که بسیاری از مردم ژاپن این را می‌فهمند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.