اقدامات ایران برای پیشگیری از شیوع آبله میمونی

دستیار رسانه‌ای وزیر بهداشت از تدوین دستورالعمل تشخیص و پیشگیری از بیماری آبله میمونی در کشور و همچنین تامین تجهیزات و امکانات تشخیصی مربوطه در انستیتوپاستور خبر داد.

پدرام پاک آیین - دستیار رسانه‌ای وزیر  بهداشت در تشریح اقدامات صورت گرفته در جهت شناسایی موارد مشکوک آبله میمون و همچنین پیشگیری از شیوع آن در کشور، گفت: از ابتدای شناسایی اولین موارد ابتلا به  آبله میمونی در دنیا، وزارت بهداشت رصد این بیماری در جهان را با  سرعت و دقت دنبال کرده است. با توجه به این که بیماری آبله میمونی در برخی از کشورهای دنیا دیده شده و تعداد موارد قطعی آن به ۲۰۰ نفر در جهان رسیده است ، برای  پیشگیری از ورود و گسترش بیماری در کشور  به واحدهای بهداشتی آماده‌باش داده شده تا در صورت مشاهده موارد مشکوک، بررسی‌های خود را انجام دهند.

تدوین دستورالعمل تشخیص و پیشگیری از آبله میمونی در کشور/راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیصی در انستیتوپاستور

پاک آیین افزود: در هفته گذشته، دستورالعمل تشخیص و پیشگیری از بیماری آبله میمونی و دستورالعمل نمونه‌گیری از بیماران احتمالی تهیه شد که به نوعی نقشه راه اولیه پیشگیری از شیوع آبله میمون محسوب می‌شود. با کسب اطلاعات جدید، این دستورالعمل نیز به روز خواهد شد. همچنین تجهیزات  و امکانات تشخیصی به تعداد کافی تامین و آزمایشگاه تشخیصی برای آبله میمونی در انستیتوپاستور راه‌اندازی و فعال شده است.

تشدید مراقبت‌های بهداشتی در مبادی مرزی

دستیار رسانه‌ای وزیر بهداشت با بیان این که تدابیر لازم برای ارتقای مراقبت بهداشتی در مرزها صورت گرفته و با مسئولان ذیربط در سایر وزارتخانه ها هماهنگی های لازم انجام شده است، افزود: در همین زمینه جلسه جانبی شورای عالی سلامت برای تقویت همکاری‌های بین بخشی برگزار شد که با توجه به تصمیم اعضای این شورا، نظارت و مراقبت‌های بهداشتی مرزی افزایش می‌یابد.

پاک آیین در پایان اظهار داشت: زیرساخت‌های بومی مهیا شده برای تولید واکسن کرونا در کشور در مقابل دیگر تهدیدات بهداشتی از جمله بیماری «آبله میمون»  قابل استفاده خواهد بود؛ هرچند فعلا برای تصمیم‌گیری در این مورد زود است ولی وزارت بهداشت با جدیت تمام پیگیر مسایل مرتبط با این بیماری است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.