خودکشی تلخ یک کودک کار /اعلام جزئیات خودکشی دختر 15ساله

کودک کار ۱۵ ساله‌ای که او را به‌عنوان دختری مستعد، فعال، خلاق و خوش‌رو می‌شناختند، با خودکشی تلخ، به زندگی‌اش پایان داد.

مدیرعامل مؤسسه مردم‌نهاد طلوع مهر و دوستی ویژه حمایت از کودکان کار، خبر خودکشی این کودک کار را در صفحه مجازی خود اعلام کرد.

نوید مسائلی، اظهار کرد: نجمه را وقتی حدود ۶، ۷ سال داشت در خیابان جلفای اصفهان شناسایی کردیم. آن زمان نجمه گل می‌فروخت و دست‌فروشی می‌کرد، گاهی هم همراه پدرش، ساز می‌زد.

وی گفت: وقتی از طرف انجمن به خانه نجمه رفتیم متوجه شدیم که دختر با استعداد و توانمندی است. پس‌ از آن در کلاس‌های آموزشی، فرهنگی، ورزشی، رویدادها و مراسم مختلف مشارکت می‌کرد و در زمینه‌های مختلف موفق بود، از جمله در رویدادهای کتاب‌خوانی و استارت آپ ویکند درخشش خوبی داشت. همین دو ماه در یک استارت‌آپ پیش جلوی نماینده مجلس ارائه داد و حائز رتبه شد.

 

مدیرعامل مؤسسه مردم‌نهاد طلوع مهر و دوستی ادامه داد: نجمه ۱۵ سال داشت و محصل بود. خانواده‌اش از اتباع خارجی هستند که ۸ فرزند دارند و وضعیت مالی خیلی خوبی ندارند، هنوز هم خواهر و برادرهایش کار می‌کنند. نجمه روابط اجتماعی بالایی داشت، خلاق و خوش‌رو بود و همیشه لبخند به چهره داشت و هیچ‌وقت کسی نشنیده بود که صحبتی از خودکشی و ناامیدی کند.

وی در مورد ماجرای خودکشی نجمه گفت: بعد از ظهر پنجشنبه گذشته نجمه بعد از یک اختلاف و مشاجره خانوادگی به اتاق می‌رود و با یک پارچه خودش را حلق‌آویز می‌کند. آن‌طور که پیگیری کردیم چند وقت قبل هم یکی از اقوام دور نجمه فوت کرده بود و او مدام در فضای مجازی پیگیر این موضوع بود.

 

مسائلی با ابراز نگرانی از تأثیر این اتفاق تلخ بر کودکان کار، تأکید کرد: ما نگران هستیم که این اتفاق در بین بچه‌های دیگر ترویج پیدا کند و آن‌ها هم درگیر این موضوع شوند. این در حالی است که ما هنوز باور نمی‌کنیم نجمه دست به چنین کاری زده باشد، اما امیدوارم با این اتفاق تلخ، به موضوع کودکان کار توجه ویژه‌ای شود و مسئولان فکری برای این بچه‌ها بکنند.

وی با اشاره به اینکه کودکان کار از سن پایین در خیابان بزرگ می‌شوند و آسیب‌های زیادی می‌بینند، گفت: نهادهای حمایتی مثل خانواده، حمایت زیادی از کودکان کار نمی‌کنند و به همین دلیل این بچه‌ها بیشتر در معرض آسیب هستند و وقتی به سن نوجوانی می‌رسند ممکن است دچار آسیب‌های جدی ازجمله خودکشی شوند، همان‌طور که متأسفانه جای چاقو روی دست‌های بیشترشان است و یا قرص می‌خورند و خودکشی‌های موفق و ناموفق دارند.

این فعال اجتماعی با بیان اینکه خودکشی می‌تواند ناشی از مشکلات مختلفی اعم از مشکلات خانوادگی، اختلالات روانی، تغییرات فیزیکی، فوت نزدیکان و ... باشد، گفت: بچه‌ها در سنین کودکی و نوجوانی یک‌سری نیازهای روحی و روانی دارند مثل آزادی، قدرت، عشق، تعلق و امنیت خاطر. اگر به این نیازها پاسخ داده نشود ممکن است به سمت خودکشی بروند، اما متأسفانه خیلی از خانواده‌ها از نیازهای عاطفی و هیجانی فرزندانشان بی‌خبرند و فکر می‌کنند با یک خرید یا سفر به نیازهایش پاسخ داده می‌شود. در مورد کودکان کار نه‌تنها به این نیازها پاسخ داده نمی‌شود، بلکه تخریب هم می‌شوند و به همین خاطر دچار آسیب‌های بیشتری می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه خانواده‌های کودکان کار و مددجویان باید هوشیار باشند گفت: باید اگر یک علامت هشدار دهنده دیدند نادیده نگیرند، بلکه مداخله درست و مناسبی داشته باشیم. فردا کارگاه روان‌شناسی برای دخترانی داریم که دوست یا همکار نجمه بودند تا بتوانیم آموزشی به آن‌ها بدهیم و از تکرار این اتفاقات تلخ پیشگیری کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.