رئیسی: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در گسترش ارتباطات با همسایگان نقش موثری دارند

سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در آیین بهره‌برداری همزمان از ۸۲ پروژه صنعتی، عمرانی و کشاورزی شورای عالی مناطق آزاد، تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با تشکر از تمامی دست‌اندرکاران اجرای این پروژه‌ها ابراز امیدواری کرد که این طرح‌ها و اقدامات اجرا شده در جهت تولید، اشتغال و کارآفرینی با محوریت علم و فناوری برای مردم برکات زیادی داشته باشند.

رئیس جمهور افزود: فلسفه تاسیس مناطق آزاد تجاری این است که از ظرفیت‌های موجود در جهت تولید، اشتغال و فعالیت‌های اقتصادی نهایت بهره گرفته شود. این هدف در برخی مقاطع مورد بی‌توجهی قرار گرفته و بعضی از این مناطق تبدیل به جایگاهی برای واردات شدند در حالی که این مناطق بهترین فرصت برای صادرات هستند.

دکتر رئیسی برخورداری از استاندارد و کیفیت بالا را از ویژگی‌های ضروری محصولات تولیدی در مناطق آزاد عنوان و تاکید کرد: گزارش‌های ارائه شده نوید این را می‌دهد که مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به فلسفه اصلی خود یعنی تولید، اشتغال، کارآفرینی و جذب سرمایه نزدیک شده‌اند.

رئیس جمهور گفت: سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و افزایش بهره‌وری دو شرط اساسی رشد اقتصادی هستند؛ هر اقدامی در جهت افزایش بهره‌وری و سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی باید مورد توجه مناسب قرار گیرد.

آیت‌الله رئیسی میدان دادن به بخش خصوصی برای حضور فعال در عرصه اقتصادی کشور را ضروری دانست و تصریح کرد: حضور بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ در اقتصاد از گام‌های موفقی است که باید تقویت شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه میدان دادن به بخش خصوصی از وظایف دولت است، اظهار داشت: هدایت، نظارت و حمایت سه وظیفه دولت در راستای هماهنگ‌سازی بخش خصوصی با اقتصاد است. باید به فعالیت‌های مولد در کشور میدان داد و موانع سرمایه‌گذاری در این زمینه را برطرف کرد.

دکتر رئیسی با قدردانی از وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر دستگاه‌های اجرایی دخیل در تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، گفت: زمینه برای سرمایه‌گذاری و فعالیتهای اقتصادی باید بیش از پیش تسهیل شود و راه اندازی سامانه جامع صدور مجوزهای کسب و کار گامی موثر در این زمینه به حساب می‌آید.

رئیس جمهور خطاب به مدیران و روسای شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: تصمیمات شما نباید دچار پیچیدگی‌های اداری شود. متاسفانه در برخی ادارات و سازمان‌ها شاهد گرفتاری سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی به اینگونه موانع هستیم. این روند به نحوی است که هم مدیران را خسته می‌کند و هم سرمایه‌گذار را از سرمایه‌گذاری پشیمان می‌کند. در مناطق آزاد نباید چنین پیچیدگی‌ها یا روندهای اداری فرسایشی را شاهد باشیم.

دکتر رئیسی با اشاره به گزارش ارائه شده در مورد اشتغال هشت هزار نفر در طرح‌های افتتاح شده امروز گفت: در سال مزین به شعار «تولید، اشتغال‌آفرین، دانش‌بنیان» شنیدن چنین خبرهایی مایه خوشحالی است.

رئیس جمهور به ضرورت استفاده از نیروهای بومی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اشاره کرد و اظهار داشت: فعالیت مناطق آزاد عموما در نزدیکی مرزها است. در مناطق مختلف کشور نیروهای کارآمد و تحصیلکرده بسیاری داریم که می‌توان از آنها در طرح‌ها و پروژه‌ها بهره گرفت، اما اولویت‌ جذب در هر منطقه با نیروهای کارآمد و بومی باشد.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اختیارات قانونی روسای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: در کنار هر اختیار و حقی که به مدیران داده می‌شود، باید پاسخگویی نیز وجود داشته باشد و هر مدیر باید نسبت به تکالیف و وظایفی که بر عهده دارد، پاسخگو باشد.

رئیس جمهور اقدامات و طرح های اجرا شده در زمینه‌های انرژی و کشاورزی را در مناطق آزاد برای کشور ضروری دانست و تصریح کرد: عمده طرح‌های انجام شده هم مصرف داخلی دارد و هم فرصت‌های صادراتی ایجاد کرده است.

دکتر رئیسی به نقش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در گسترش ارتباطات با همسایگان اشاره کرد و گفت: گسترش تعاملات با منطقه اوراسیا برای کشورمان جایگاه مهمی دارد، لذا اقدامات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این منطقه می‌تواند زمینه افزایش تعاملات اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه را فراهم کند.

رئیس جمهور اظهار داشت: در برنامه هفتم توسعه جایگاه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید با توجه به اقتضائات روز بازتعریف شود.

آیت‌الله رئیسی بر ضرورت علمی، فناوری پایه و دانش‌بنیان بودن پروژه‌های انجام شده در کشور تاکید کرد و گفت: ضمیمه کردن دانایی‌ها به توانایی‌ها می‌تواند به انجام کارهای ماندگار در کشور منجر شده و زمینه افزایش تولید و گسترش صادرات را نیز فراهم کند.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت توسعه گردشگری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکید کرد: ایجاد اشتغال و افزایش صادرات منافاتی با صنعت گردشگری در این مناطق ندارد.

پیش از سخنان رئیس جمهور آقای سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گزارشی از اقدامات این شورا در سال ۱۴۰۰ ارائه کرد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ در مناطق آزاد ۳۶ هزار میلیارد تومان و در مناطق ویژه اقتصادی ۶۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده که ۹۰ درصد آن توسط بخش خصوصی بوده است.

همچنین دکتر احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد نقش مناطق آزاد در اقتصاد کشور گفت: مناطق آزاد در ماه‌های اخیر از دروازه‌های واردات به سمت سکوهای صادرات سوق یافته‌اند. این مناطق نقطه تماسی برای اقتصاد ایران و سرمایه‌گذاری خارجی هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.