هنوز دیپلماسی با کرملین امکان پذیر است؟

ریچارد هاس، تحلیلگر به نام روابط بین الملل و رئیس شورای روابط خارجی ایالات متحده با انتشار یادداشتی با عنوان «آیا هنوز دیپلماسی میان روسیه و غرب امکان پذیر است؟» در پایگاه تحلیل استراتژیست نسبت به از میان بردن دیپلماسی با روسیه از سوی غرب هشدار داده است.

یک ماجرای نادیده شده

اکوایران در این باره نوشت: در بحبوحه تمرکز شدید رسانه ای بیش از دو ماه اخیر بر جنگ در اوکراین، یک ماجرا تا حد زیادی نادیده گرفته شد. در اواخر آوریل، ایالات متحده و روسیه اقدام به مبادله زندانیان کردند. روسها یک آمریکایی (یک تفنگدار دریایی سابق) را که از حدود سه سال پیش در اسارت آنها بود آزاد کردند و در مقابل ایالات متحده یک خلبان روسی را که بیش از یک دهه پیش به اتهام قاچاق مواد مخدر زندانی بود، رها کرد.

ریچارد هاس

مسئله ای که این تبادل را حائز اهمیت می کند، این که ماجرا درست در زمانی رخ داد که به واسطه حمله وحشیانه روسیه به اوکراین روابط مسکو با ایالات متحده به پایین ترین حد خود از زمان پایان جنگ سرد رسیده است. اگر چه آمریکا متحده قصد دارد تا از مداخله نظامی مستقیم در این جنگ اجتناب ورزد، اما اقدامات زیادی برای تأثیرگذاری بر مسیر جنگ انجام می دهد -از جمله ارسال مقادیر بالایی تسلیحات، اطلاعات و آموزش پیشرفته به اوکراین- تا این کشور بتواند با موفقیت مقاومت کند و نیروهای روسیه را شکست دهد. ضمن آنکه ایالات متحده اقداماتی را برای تقویت ناتو و اعمال تحریم های اقتصادی شدید علیه روسیه ترتیب داده است.

متن کامل این گزارش را با تیتر «هشدار مهم رئیس شورای روابط خارجی آمریکا درباره تصمیمات پوتین!» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.