چین به تغییر موضع آمریکا در برابر تایوان معترض شد

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه چین امروز (سه‌شنبه) از ایالات متحده به دلیل تغییر بیانیه‌ای در وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا درخصوص وضعیت تایوان انتقاد کرد و گفت که "تحریف سیاسی" درخصوص وضعیت کنونی تنگه تایوان موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

وب‌سایت وزارت امور خارجه آمریکا بیانیه‌ای را درخصوص وضعیت تایوان تغییر داده است؛ تغییری که نشان از عدم پذیرش موضع پکن درخصوص این جزیره است.

در بیانیه قبلی آمده بود: «ایالات متحده و تایوان از روابط غیررسمی و محکم خود استقبال می‌کنند. ایالات متحده موضع چین را درخصوص "چین واحد" می‌پذیرد و از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند.»

اما در نسخه‌ای که به‌روز رسانی شده، پذیرش موضع چین و عدم حمایت از استقلال تایوان توسط آمریکا حذف شده است. و این نسخه با چنین جمله‌ای آغاز می‌شود: «به عنوان یک دموکراسی پیشرو، تایوان شریک کلیدی آمریکا در منطقه هند- آرام محسوب می‌شود.»

اما با این حال همچنان در نسخه جدید، روابط تایوان-آمریکا "غیررسمی" توصیف شده است.

به طور کلی در بیانیه جدید، آمریکا، تایپه و پکن را به سمت یک قطعنامه مسالمت‌آمیز ترغیب می‌کند؛ قطعنامه‌ای که با منافع مردم تایوان سازگار است.

هنگامی که از «اد دان»، سخنگوی AIT یک موسسه آمریکایی در تایوان درخصوص این تغییر سوال پرسیده شد، وی از پاسخ دادن به این سوال طفره رفت.

وی صرفا با بیان موضع آمریکا نسبت به تایوان، گفت: سیاست "چین واحد" واشنگتن بیش از چهار دهه است که توسط "قانون روابط تایوان، سه ابلاغیه رسمی و شش تضمین" هدایت شده است.

این سخنگو افزود: تعهد ما نسبت به تایوان سخت و محکم است و کمک می‌کنیم تا صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان برقرار شود.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه تایوان امروز (سه‌شنبه) اظهار کرد که تایوان به تعمیق روابط خود با آمریکا ادامه و توان دفاعی خود را افزایش می‌دهد؛ همچنین بر روی مسائلی همچون آزادی و دموکراسی متمرکز است تا صلح و امنیت را در سراسر تایوان بهبود ببخشد.

آمریکا مانند بسیاری از کشورها روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان، جزیره‌ای که دولت چین آن را بخشی از قلمرو خود می‌داند، ندارد اما مهمترین حامی بین‌المللی و تامین‌کننده سلاح برای این جزیره است و همین مسئله باعث درگیری و تنش بین واشنگتن و پکن شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.