امضای این پیمان توسط رییس جمهوری آمریکا در هفته ای که گذشت می تواند جایگاه بین المللی تایوان را ارتقا دهد و از دیدگاه پکن «اصل چین واحد» را نقض کند رسانه های چین،  مسئولان این کشور و نهادهای ذی ربط بی درنگ با انتشار بیانیه هایی به آمریکا نسبت به تلافی کردن این اقدام هشدار دادند.

در کنار وزارت خارجه چین که بیانیه ای شدید اللحنی علیه آمریکا صادر کرد مجلس هم بیانیه دیگری منتشر کرد و این پیمان و امضای آن از سوی آمریکا را «مداخله جویی گستاخانه» واشنگتن دانست.

این اتفاق در شرایطی می افتد که «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین در گفت و گوی تلفنی خود به دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا گفته بود در شرایطی که کرونا در جهان شیوع پیدا کرده است، تقابل و رویارویی برای دو کشور سازنده نیست بلکه زیانبار است.

هشدار شی به ترامپ

به گزارش تلویزیون مرکزی چین، شی در گفت و گوی تلفنی روز جمعه با دونالد ترامپ همتای آمریکایی وی تلویحا از نام بردن از کرونا با عنوان «ویروس چین یا ویروس ووهان» گلایه کرد و گفت که ویروس مرز نمی شناسد و دشمن بشریت است.

او همچنین به ترامپ گفت که «رویارویی و تقابل با یکدیگر زیانبار است» و در این شرایط «همکاری» تنها انتخاب صحیح است روابط دو کشور در یک برهه حساس قرار دارد و همکاری آنها برای هر دو کشور سودمند خواهد بود.

رییس جمهوری چین بر همبستگی و انسجام برای مقابله با ویروس کرونا تاکید کرد و گفت که چین نگران شیوع بیماری در آمریکا است وی در عین حال به اتهامات آمریکا مبنی بر سهل انگاری چین در برابر شیوع کرونا پاسخ داد و گفت: ما شفاف و مسئولانه رفتار کرده ایم از ابتدای شیوع بیماری با آن مقابله کرده ایم و در مورد ارزیابی های ژنتیک فعال بوده ایم و به کشورهای دیگر برای مهار بیماری یاری رسانده ایم.

شی گفت: ویروس ها نژاد و مرز نمی شناسند دشمن مشترک انسان هستند و فقط با همکاری جامعه بین المللی می توان آن را شکست داد وی ابراز امیدواری کرد که آمریکا برای بهبود روابط دو کشور گام بردارد و بخصوص دو طرف بتوانند در زمینه بیماری های همه گیر همکاری داشته باشند.

رییس جمهوری چین ضمن ابراز نگرانی از شیوع بیماری در آمریکا برای مبادله تجربیات و اطلاعات با آمریکا بدون هیچ ملاحظه ای اعلام آمادگی کرد ترامپ هم در عین حال توئیت کرد که گفت و گوی خوبی با همتای چینی خود داشته است.  

او افزوده که چین مدت ها با ویروس کرونا درگیر بوده است و درک بسیار بالایی از آن دارد و دو کشور با احترام و از نزدیک همکاری می کنند.

در روزهای گذشته هر دو کشور اتهاماتی را به هم نسبت داده اند از یکدیگر به دلیل شیوع کرونا انتقاد کرده اند ترامپ چند بار از نام «ویروس چین» استفاده کرده اما در توییت های اخیر خود از این کار خودداری کرد ولی موضوع تایوان مقوله ای حساس در مناسبات محسوب می شود.

در کنار این رایزنی ها، کمیته روابط خارجی کنگره ملی خلق چین در بیانیه ای آورده است که آمریکا با قانونی کردن «پیمان تایوان» اصل چین واحد و بیانیه های مشترک دو کشور را نقض کرده و نرم ها و مقررات بین المللی را نیز نادیده گرفته و علیه آنها عمل کرده است.

ورود کنگره چین به موضوع پیمان تایوان

از دیدگاه چین مساله تایوان محور مسایل سیاسی این کشور و کانون مهمی در روابط چین با دیگر کشورها محسوب می شود و امضای این پیمان از سوی ترامپ موضوعی نیست که پکن بسادگی از کنار آن بگذرد.

کنگره چین در بیانیه اش آورده است: امضای این پیمان و تبدیل آن به قانون، «مداخله آشکار» در امور داخلی چین و ارسال «علایم اشتباه» برای استقلال طلبان تایوان است.

خبرگزاری شینهوا به نقل از این بیانیه خاطر نشان کرده است «در دنیا فقط یک چین وجود دارد» و تایوان بخشی از این چین است آمریکا باید دست از اقدامات اشتباه خود بردارد و اجرای این قانون را متوقف کند.

گلوبال تایمز ارگان حزب حاکم هم نوشته است: در حالی که دنیا به سمت تلاش برای توقف همه گیری کرونا گام بر می دارد، دولت آمریکا از سیاسی کاری رها نشده است.

گزارش تصریح می کند آمریکا بار دیگر به تایوان متوسل شده است موضوعی بسیار حساس در روابط دو کشور که می تواند تبعات نگران کننده ای داشته باشد آنها می خواهند چین را به هر شکل مهار کنند اما در شیوع کرونا این یک بازی خطرناک محسوب می شود.

مساله تایوان زیربنای منافع ملی چین است و موضع پکن درباره وحدت دو سوی تنگه تزلزل ناپذیر است استمرار تمرکز دولت آمریکا بر این موضوع و تلاش برای ارتقای پایگاه دیپلماتیک تایوان و تشویق دیگر کشورها برای برقراری روابط نزدیکتر با این جزیره می تواند برای پکن بشدت آزار دهنده باشد و پیامدهای آن برای روابط چین و آمریکا زیانبار است.

«مو لو» از کارشناسان و تحلیلگران مسایل سیاسی بین المللی در چین می گوید: اگر آمریکا سیاسی کاری را کنار نگذارد، راهی برای همکاری نیز وجود نخواهد داشت.

او گفت: سیاستمداران آمریکایی دولت ترامپ خوب عمل نمی کنند آنها بیشتر به دنبال سیاسی کردن مسایل هستند حتی در مورد ویروس کرونا هم همین گونه عمل می کنند این روش همکاری نیست.

وی افزود امروز جهان باید در مقابل سیاسی کاری های دولت ترامپ هوشیار باشد این موضوع حتی در داخل آمریکا صدق می کند مردم آن کشور باید آگاه باشند و هوشیار عمل کنند زیرا سیاستمداران آمریکا لاف زنی می کنند و دروغ می گویند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.