معوقات اساتید حق‌التدریسی تا شهریور پرداخت می‌شود

علی خطیبی به کاهش مشکلات مالی دانشگاه ها در پایان سال ۱۴۰۰ و  سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و  اظهار داشت: با آغاز فعالیت مسوولان وزارت علوم در دولت سیزدهم متعهد بودیم که کسری بودجه دانشگاه ها را جبران کنیم.

وی افزود: در سال های گذشته سابقه نداشت دانشگاه ها سال را بدون کسری بودجه پشت سر گذاشته باشند اما وزارت علوم در پایان سال ۱۴۰۰ اعتبارات دانشگاه ها را براساس دستور رییس جمهوری صادر کرد به صورت ۱۰۰ درصد تخصیص داد بنابراین همه اعتبارات دانشگاه ها در سال گذشته محقق شد چرا که با حجم قابل توجهی از بدهکاری های سر رسید شده و معوقه از جانب پیمانکاران، استادان و کارکنان رو به رو بودند.

افزایش ۳۵ درصدی بودجه دانشگاه ها

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم به افزایش اعتبارات دانشگاه ها در سال جاری اشاره و تاکید کرد: در بودجه سال ۱۴۰۱ اتفاقات خوبی در مجلس شورای اسلامی و دولت برای دانشگاه ها رخ داد. رشدی که برای بودجه دانشگاه ها در قانون بودجه امسال اختصاص یافت متوسط بین ۳۰ تا ۳۵ درصد و بودجه پژوهشگاه ها تا ۱۵ درصد افزایش یافت.  

خطیبی درباره پرداخت نشدن حقوق استادان حق التدریسی هم گفت: در طول پنج تا ۶ نیم سال، حق التدریس استادان پرداخت نشده بود و وزارت علوم هم با توجه به دستور رییس جمهوری، قول پرداخت این تعهدات را داد. در هفته پایانی سال گذشته، حدود ۲ هزار میلیارد تومان به دانشگاه ها پرداخت شد و تخصیص همه دانشگاه ها ۱۰۰ درصد کامل شد.

یک استثنا برای حقوق اعضای هیأت علمی

وی تاکید کرد: این تخصیص ها در سال های گذشته تا ۸۵ درصد بود اما در سال گذشته تخصیص ها ۱۰۰ درصد اعمال شد البته تخصیص برخی دانشگاه ها که شرایط خاص و بدهی زیاد داشتند به بیش از ۱۰۰ درصد هم افزایش یافت که کمک کننده بود. علاوه بر این، قسمت بیشتر مطالبات اعضای هیأت علمی پرداخت شد. با این حال، هنوز برخی دانشگاه ها مشکل و مطالبات معوقه دارند که در تلاش برای تأمین اعتبارات هستیم.

به گفته این مسوول وزارت علوم، علاوه بر حق التدریسی ها، پرداخت حق التحقیق و پژوهانه (گرنت) استادان را هم به روز کردیم. مطالبات و معوقات در بسیاری از دانشگاه ها با مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان جبران شد اما در تعدادی از دانشگاه ها باید مبالغی پرداخت شود.

خطیبی ابراز امیدواری کرد که بخش های اصلی مطالبات حق التدریس ها تا پایان ۶ ماه نخست امسال به طور کامل پرداخت می شود.

وی در ادامه این گفت و گو به تسهیل برخی موانع پیش روی اعضای هیأت علمی برای دریافت حقوق خود اشاره کرد و افزود: قوانینی که سال گذشته در بودجه دانشگاه ها دست و پا گیر بود در سال جاری برطرف شد به عنوان مثال، سقف حقوق استادان از نظر پرداختی به طور کامل مشخص است اما بیش از سقفی که قانون می گوید، اجازه پرداخت نداریم.

معاون وزیر علوم یادآور شد: در گذشته وقتی رتبه علمی یک عضو هیأت علمی ارتقا و پایه خدمتی وی افزایش می یافت یا به مرتبه استادی می رسد، حقوق روی سقف حقوقی می رسید و اگر وی مسوولیت اجرایی یا حق التدریسی هم داشت، مبالغ مربوط به این موارد به استاد پرداخت نمی شد.

خطیبی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ با تلاش های وزارت علوم، مجلس و سازمان برنامه و بودجه این مسایل را حل کردیم و حق التدریس، حق التحقیق، حق التألیف و مشاوره ها از شمول سقف حقوق مستثنی شد.

وی درباره هزینه های دانشگاه ها و وزارت علوم برای آموزش های الکترونیکی خاطرنشان کرد: عده ای بر این باور بودند آموزش الکترونیکی، هزینه دانشگاه ها را کاهش می دهد در حالی که بسیاری از دانشگاه ها زیرساخت فضای مجازی برای همه دانشجویان خود نداشتند که این امکانات خریداری شد.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم افزود: برخی دانشگاه ها به امکانات سخت افزاری و سرور نیاز داشتند که خریداری شد. هر چند آموزش مجازی تجربه خوبی بود اما از نظر اعتبارات، دانشگاه ها با مشکل مواجه بودند و با این ۲ هزار میلیارد تومانی که توزیع کردیم، همه دانشگاه ها تخصیصی که گرفتند ۱۰۰ درصد شد.

به گزارش ایرنا، خطیبی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم پیش از این اعلام کرده بود ۴۰۰ میلیارد تومان از درآمد اختصاصی مازاد دانشگاه‌ها در سازمان برنامه و بودجه به صورت تخصیص نیافته مانده بود که با پیگیری‌های انجام شده، این مقدار نیز تخصیص یافت و به حساب دانشگاه‌ها واریز شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.