اعلام وفاداری القاعده به شورای رهبری ریاستی یمن

گروه تروریستی القاعده یمن، روز گذشته با انتشار یک ویدئو، ضمن اعلام حمایت از «شورای ریاستی» جایگزین «عبدربه منصور هادی» که با برنامه‌ریزی و دستور ریاض تشکیل شده، استراتژی ائتلاف سعودی را افشا کرد و از تجهیز شدن خود به پهپادها خبر داد. 

القاعده با انتشار ویدئویی جدید از آن‌چه به عنوان عملیات انجام شده از سوی هواپیماهای بدون سرنشین علیه انصارالله توصیف کرد مدعی انجام  «عملیات پراکنده» در مناطق  مختلف در استان البیضاء شد؛ استانی که طی یک عملیات گسترده توسط نیروهای صنعاء از آن اخراج شده بود.

به نوشته وبگاه «الخبر الیمنی»، القاعده در ادامه با اشاره به اعلام وفاداری به شورای ریاست جمهوری و فراخوان آن برای بسیج نیروها، از نیروهای خود خواست تا با «حوثی‌ها» بجنگند.

این ویدئو، تنها چند روز پس از دیدار فرماندهی سلفی و «ابوزرعه المحرمی» عضو شورای ریاستی تحت هدایت «رشاد العلیمی» منتشر شد. المحرمی دارای روابط خوب و محکمی با القاعده و استاندار انتخابی هادی در البیضاء است.

بنا بر این گزارش، القاعده اخیراً همزمان با فشارهای ریاض برای آغاز مرحله‌ای جدید در یمن، در استان‌های عدن، لحج، ابین، شبوه و حضرموت فعال‌تر شده است.  به  اعتقاد تحلیلگران، ائتلاف سعودی به دنبال سوء استفاده و بهره‌برداری از القاعده برای تداوم عملیات‌های خود که مدعی شده، آن‌ها را متوقف کرده، است. در چنین شرایطی، سازماندهی مجدد القاعده یکی از کارتهای ائتلاف سعودی در مرحله آتی برای برهم زدن قواعد بازی و جلوگیری از برقراری ثبات در کشوری که از هشت سال جنگ و محاصره فرسوده شده است. 

هفتم آوریل جاری بود که «عبد ربه منصور هادی» رئیس دولت مستعفی و فراری یمن در حالی که در ریاض به سر می‌برد، «علی محسن الاحمر» معاون خود را از سمتش برکنار و بعد از آن، کلیه اختیارات خود و معاونش را به «شورای ریاستی» به رهبری «رشاد العلیمی» واگذار کرد.

به موجب این انتقال قدرت، شورای ریاستی اداره سیاسی، نظامی و امنیتی این کشور را  طی مرحله انتقالی در بخش‌هایی را که تحت کنترل ائتلاف سعودی قرار دارد، به دست می‌گیرد و علاوه بر آن، مسئولیت مذاکره با جنبش انصارالله در خصوص آتش‌بس را نیز برعهده خواهد داشت.

این شورا به ریاست رشاد محمد العلیمی و با عضویت هفت نفر دیگر کلیه اختیارات منصور هادی و معاونت آن را به دست گرفت که دیگر اعضای آن عبارتند از: «سلطان العرادة»، «طارق صالح»، «عیدروس الزبیدی»، «عبدالرحمن ابوزرعة المحرمی»، «عبدالله العلیمی»، «عثمان مجلی» و «فرج البحسنی».

اعلام وفاداری القاعده به «شورای ریاستی» یمن مستقر در ریاض

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.