آژانس انرژی اتمی: هیچ پیشرفتی در امنیت هسته ای اوکراین رخ نداد

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی گفت: اوکراین امروز (یکشنبه) به آژانس اطلاع داد که در ۲۴ ساعت گذشته هیچ پیشرفت مهم جدیدی در رابطه با ایمنی و امنیت هسته‌ای رخ نداده است.

با توجه به ۱۵ راکتور عملیاتی اوکراین در چهار نیروگاه اتمی (NPPs)، هفت راکتور در حال حاضر به شبکه متصل هستند و هشت رآکتور دیگر برای تعمیر و نگهداری منظم تعطیل شده اند یا در حالت ذخیره نگهداری می شوند.

سیستم‌های ایمنی همچنان در چهار نیروگاه اتمی (NPPs) فعال هستند و آنها نیز همچنان برق خارج از سایت را در دسترس دارند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در رابطه با پادمان ها،اعلام کرد که وضعیت نسبت به آنچه قبلا گزارش شده بود، بدون تغییر باقی مانده است.

آژانس هنوز از سیستم های نظارتی خود که در نیروگاه هسته ای چرنوبیل نصب شده است، انتقال داده از راه دور را دریافت نمی کند اما چنین داده هایی از دیگر نیروگاه های هسته ای در اوکراین به مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی ارسال می شود.

در ۱۳ فروردین سال جاری به دنبال عقب نشینی نیروهای روسیه، پرچم اوکراین بر فراز سایت هسته ای چرونوبیل برافراشته شد.

شرکت ملی تولید انرژی هسته ای اوکراین با صدور بیانیه ای در این خصوص اعلام کرد: دوم آوریل (۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۱) مقارن ساعت ۱۱:۰۰ صبح به وقت محلی پرچم اوکراین بر فراز چرنوبیل برافراشته و سرود ملی اوکراین نواخته شد.

این بیانیه درادامه می افزاید: کلیه کارکنان سایت هسته ای چرنوبیل، که تحت شرایط دشوار و از زمان اشغال آن  از ۲۴ فوریه (۵اسفند ۱۴۰۰) امنیت و امینی پرتوهای رادیو اکتیو این سایت و محیط پیرامون آنرا تامین کردند، دراین مراسم حضور داشتند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.